پرده شید های سنتی و محلی

پرده شید به عنوان یکی از ابزارهای مورد استفاده در سنت‌های محلی و مردمی ایران به شمار می‌رود. این پرده‌ها اغلب

توسط مدیر سایت در 3 تیر 1402

پرده شید به عنوان یکی از ابزارهای مورد استفاده در سنت‌های محلی و مردمی ایران به شمار می‌رود. این پرده‌ها اغلب از پارچه یا نسوز تهیه می‌شوند و به وسیله نور مناسب نشان داده می‌شوند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها، نمایش اشکال و طرح‌های مربوط به فرهنگ و تمدن هر منطقه است.

در مناطق مختلف ایران، پرده شید ها به دلایل مختلف وجود دارند و از نظر شکل، رنگ و طرح‌ها با هم تفاوت دارند، برخی از آن‌ها بیشتر به منظور استفاده در مراسمات دینی و تشریفات عروسی ساخته می‌شوند. در بعضی مناطق از پرده شید برای رفع نقص لنز کامرا و تصاویری به شکل های خاص استفاده می‌شود.

طرح‌های پرده‌های شید نیز به دلایل فرهنگی و تاریخی مخصوص هر منطقه می‌باشد، برای مثال در شهرستان‌های خراسان، طرح پرده‌های شید، نماد خراسان باشکوه با اسب سفید و در برخی مناطق دیگر، شمایل دختر پای چپ‌کشیده یا پای راست کشیده خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگرچه پرده شید در کشورهای دیگر نیز دیده می‌شود، اما به عنوان یکی از نمادهای جذاب و دوست داشتنی، در فرهنگ و تمدن ایران یک ویژگی مهم به شمار می‌رود که موجب افزایش فرهنگ‌بخشی در جامعه‌ی ایرانیان شده است.



"زیبایی های فراموش شده پرده شید های سنتی (پرده شید، آذینی، زری، قیطانی

پرده شید یکی از شاخه‌های هنر دکوراسیون داخلی است که از دوران قدیم به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی و هنری ایران شناخته شده است. این پرده‌ها در چادرها، خانه‌ها و مساجد استفاده می شدند و تنها گزینه‌ی مناسب برای حفظ حریم شخصی و ایجاد حالت فردیت بودند. پرده شید عموماً از برزنت، ابریشم و شیرین کشیده می‌شود و بدلیل طرح ها، نقش های و نقش سوره‌های قرآنی آن‌ها به عنوان پیوندهای میان خداوند و بنده‌اش استفاده می‌شود.

آذینی نوع دیگری از پرده سنتی ایران است و محصولات دستی دختران خرازی مانند نخ تابیده و شامه دوزی است. از آذینی ها در خانه، چادر، فرش و شال‌ها استفاده می شود. آذینی ها برای دنباله دار کردن فرش ها، شال ها و روسری های فراتر از یک ماندگار شادی در زیر دستان سازنده ایجاد میکنند.

پرده زری نیز بر روی شیوه دیگری از تزئین بافندگی ایران است. بافت این پرده ها به صورت کشی و با بکارگیری نخهای زرین، نقره ای، ابریشمی و بادامی با صدف انجام می‌گیرد. این پرده ها به عنوان یکی از نمادهای باستانی عصر قبل از اسلام به رنگ سفید نیز راجع به آن نوشته شده است.

قیطانی یک نوع دیگر از پرده های سنتی ایران است که از قدیم تا کنون مورد استفاده بوده است. این پرده ها نوعی پارچه هستند که به دست بافته می‌شوند. پرده قیطانی از نخ‌های پنبه ای، قاتی و ابریشم بافته می‌شود و برای پوشش درب و پنجره در استفاده می‌شود. علاوه بر این، این پرده ها در خانه های روستایی به عنوان یکی از نقوش دستی محلی نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

به طور کلی، پرده شید، آذینی، زری و قیطانی همگی از نمادهای تاریخی و فرهنگی ایران هستند که نشان دهنده صنایع دستی ایرانی و ذوق و هنر سازندگان ما می باشند. با توجه به خصوصیات هر یک از این پرده ها، آن‌ها به عنوان نشانی از تاریخ و فرهنگ ایران در میان توریست‌ها و ذائقه‌ی نوید خطره‌ی بازار پوشاک لندن بسیار محبوب شده‌اند.



تاریخچه پرده شید های سنتی - پوشش، دکوراسیون داخلی، فرهنگ محلی

تاریخچه پرده شید سنتی به اصالت و فرهنگ محلی کشورهای خاورمیانه و اسیای مرکزی بازمی‌گردد. شید یک پارچه نازک، شفاف و پاره‌پاره‌پوش است که در کنار پنجره‌ها در جاهایی مانند خانه، مساجد، کاروان‌سراها و قصرها استفاده می‌شود.

در ایران، پرده شید پارچه‌ای از جنس پشمی یا پنبه‌ای است که به‌صورت شبکه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پوشش در قبل از اسلام به‌صورت گسترده‌ای در منازل استفاده می‌شد. با ورود اسلام، شید به منظور جلوگیری از مخالفان اسلامی که در خارج از خانه‌ها می‌گذراند، در پنجره‌ها نصب می‌شد.

در طول تاریخ، فرهنگ محلی و پوشش و دکوراسیون داخلی، موجب شده است که پرده‌های شید ایرانی از تزیینات و طرح‌های رنگی با کیفیت بالایی برخوردار شود. به تدریج، پرده شید به عنوان یک هنر و صنعت در ایران شناخته شده و از قدمت و جایگاه خاصی برخوردار است.

امروزه، پرده شید های سنتی به عنوان یکی از دکوراسیون‌های ساحلی شناخته شده‌است. این پوشش زیبا و شفاف، برای تهیه پوشش خانه های ساحلی و ایجاد فضایی زیبا و طبیعی استفاده می‌شود. همچنین، با بهره‌گیری از تکنولوژی های جدید، امروزه پرده شید ها با کیفیت و طرح های متنوعی عرضه می‌شود، که به محصولات ایرانی جالب و بکری تبدیل شده‌است.



مواد اولیه استفاده شده در پرده شید های سنتی - پنبه، ابریشم، پشم، چرم

پرده شید های سنتی ابتدا در ایران پدیدار شدند و به دلیل پرطرفداری و نوستالژی بسیاری از مردم، هنوز هم به عنوان یکی از وسایل دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نظر گرفتن مواد اولیه مناسب برای ساخت پرده شید های سنتی، متصل به اهمیت به روز رسانی سبک و فرم با جزئیاتی ترین جنبه های داخلی و خارجی منازل بوده است.

در شکل‌گیری پرده شید های سنتی از گزینه هایی همچون پشم و پنبه استفاده می‌شود. این دو ماده باعث افزایش حفظ موقعیت و تمامیت چندین جزئیاتی در تکسچرهای پرده می‌شوند، به طوری که پشم به نوعی می‌تواند فرهنگ آمیزی جامعه را یادآوری کند. به دلیل ویژگی‌های غیربازسازی شده و قدرت بالای ایستایی، پنبه بیشتر برای پرده شید های ساده و وسواس برای تبلیغ ثبات درختان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افشیان، که پارچه‌های شیک و گران قیمتی هستند، نسبتاً جهانی شده‌اند. افشیان می‌توانند به عنوان محصولی با بارفالی برای پرده شید های سنتی در نظر گرفته شود. از طرف دیگر، چرم نیز از مواد دیگری است که مورد استفاده برای پرده ها قرار می‌گیرد. چرمی که به این منظور استفاده می‌شود، عمدتاً از نوع چرم شتر است که به دلیل قیمت کمتر و کیفیت خوب، پرطرفداری بسیاری دارد. این چرم در پرده ها به دلیل ویژگی های نرمی و چابکی های زیاد، مورد استفاده قرار می‌گیرد و به راحتی شکل پذیرفته و سازماندهی می‌شود.



طرح ها و نقش های پرده شید های سنتی - زنجیر، بزرگراه، گل نسرین، خط برگ

در فرهنگ ایرانی، پرده شید به عنوان یکی از عناصر فرهنگی و هنرهای مرتبط با آن نمادی از جامعه ایران قدیم و مدرن محسوب می‌شود. پرده شید بازتابی از تاریخ فرهنگی ایران دارد و در فضای سنتی، نقش عمده‌ای در هنرهایی مانند تئاتر، سینما و تلویزیون دارد.

طرح های پرده شید های سنتی شامل چند نقش اساسی است. نقش اول برای پرده شید، زنجیر است که با نور‌های فلش نمایان می‌شود. این نقش، روزهای پاییز و زمستان برای طراحی و ساخت استفاده می‌شود. دومین نقش، بزرگراه است که برچسب و تلاش افرادی که در زندگی انسانی عمومی شرکت می کنند را تأیید می‌کند. نقش سوم، گل نسرین است که به عنوان یکی از پیشینه‌های فرهنگی در تئاتر کار می‌شود. نقش گل نسرین به دلیل طراحی زیبا و هنری بسیار پرطرفدار است. نقش چهارم، خط برگ است که برای طرح کردن پرده شید کهکشان در سال جاری استفاده شد.

طرح های پرده شید های سنتی نشان دهنده زیبایی هنرهای دست‌ساز و جامعه ایرانی است. این هنرهای به جامعه ایرانی نشان دهنده تلاش، دغدغه، سختی کار و اعتماد به نفس هنرمندان است. با این حال، پرده شید ها به دلیل محدودیت های فنی، به دلیل مقیاس بیشتر اجرا و حفظ فضای بصری، چالش بزرگی را برای هنرمندان فراهم می کند.

در نهایت، طرح های پرده شید های سنتی، به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی و هنری ثروتمند ایران، نشان می دهد که هنرمندان ایرانی توانایی بسیاری در تولید هنر دارند، این نوع از هنرها به بشر انگیزه، معرفت و هنر آموزی می دهد که در بازارهای هنری دنیا به افزایش بهره‌وری خواهد انجامید.



محله و شهرهایی که در ساخت پرده شید سنتی شهرت دارند - قزوین، تاکستان، لاریجان، یزد

محله ها و شهرهایی که در ساخت پرده شید سنتی شهرت دارند، به عنوان بخشی از فرهنگ و تاریخ این سرزمین، همواره مورد توجه قرار گرفته اند. این پرده ها به عنوان یکی از مهمترین عناصر هنری و فرهنگی ایران، با قدمتی بالغ بر چندین هزار سال، به عنوان نماد عشق و علاقه به زیبایی و هنر در این محله ها و شهرها زندگی می کند.

قزوین به عنوان یکی از شهرهای مهم و معروف ایران، به خاطر پرده های شید سنتی خود معروف است. این شهر به عنوان مرکز پرده شید سنتی در ایران شناخته می شود و پرده هایی که در آن ساخته می شوند، دارای طرح ها و نقش های بسیار زیبا و متنوعی هستند.

تاکستان نیز به عنوان یکی از شهرهای معروف استان البرز، به خاطر پرده های شید سنتی خود مشهور است. این شهر دارای کارگاه هایی است که به ساخت پرده های شید سنتی مشغول هستند و پرده هایی با طرح های متنوعی در آنجا ساخته می شوند.

لاریجان یکی دیگر از شهرهایی است که به خاطر پرده های شید سنتی خود مشهور است. این شهر دارای موزه پرده شید سنتی است که با سرگرم کردن بازدیدکنندگان با تاریخچه و فرایند ساخت پرده های شید سنتی، همواره به محل مورد علاقه علاقه مندان و هنرمندان این حوزه تبدیل می شود.

یزد نیز به عنوان شهری با کارگاه های پرده شید سنتی مشهور است. در این شهر پرده هایی با طرح ها و نقش هایی متنوع و زیبا ساخته می شوند که همواره مورد توجه افراد مختلف از جمله گردشگران و هنرمندان قرار دارد.

در نهایت، پرده شید سنتی به عنوان بخشی از هنر و فرهنگ ایران، همچنان ادامه فعالیت خود را به سبک خودش ادامه می دهد و به خاطر طرح ها و نقش های زیبایی که دارد، مورد توجه افراد بسیاری از سراسر جهان است.


خرید پرده شید

منبع
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن