کاشی های سنتی ایرانی ساده که مشتریان را جذب می کند

بیشتر مردم این شهر به زبان فارسی صحبت میکنند، امّا گروههای قومیتی مختلفی در طول قرنها به این شهر کوچیدهاند. بین جمعیت پیشین آناتولی و ترکمانان تازهرسیده ازدواجهای درونگروهی هم صورت گرفت چنانکه در برخی منابع همعصر یونانی از یک نسل مختلط به نامMixovarvoroi صحبت میشود که در میان نیروهای نظامی برخی از سلاطین ترک دیده میشدند. مصالح بکار رفته در ساخت کاروانسرا از سنگ قلوه، ساروج و گچ بوده ولی در دورههای بعدی برای بازسازی آن به مقدار بسیار کم از کاروانسرا کنگرههایی جهت نگهبانی ساخته شده، در جهت شمالی و جنوبی کاروانسرا به پرتگاه منتهی میشود. پیرنیا در مجلس پنجم به نمایندگی از تهران انتخاب شد و در ماجرای استعفا و قهر سردار سپه (۱۸ فروردین ۱۳۰۳) عضو هیئتی بود که برای دلجویی از وی به رودهن رفتند. ایرنا. دریافتشده در ۲۰۲۵-۰۲-۰۸. دریافتشده در ۶ سپتامبر ۲۰۲۲. از اینها گذشته برای ارتباط با تعداد روزافزون ترکان در جمعیت آناتولی به خصوص در میان شهرها و حومهٔ آنها ضروری بود. از آنجا که ارهٔ سوراخبر بدون بریدن مادهٔ مرکزی سوراخ ایجاد میکند، برای سوراخهایی نسبتاً بزرگ (بهویژه سوراخهایی بزرگتر از ۲۵ میلیمتر (۱٫۰ اینچ)) نسبت به متههای مارپیچی یا بیلچهای، ترجیح داده میشود. در مجموعهٔ آثار سعدی، سه رساله با نامهای مطایبات، مضحکات و خبیثات دیده میشود که به مجموعه آنها هزلیات گفته میشود.

میبد شهری دارای پیشینهای چند هزار ساله است که دومین مرکز شهری و تجاری استان یزد محسوب میشود و به واسطهٔ بافت تاریخی ارزشمند خود در بسیاری از نقاط شهر در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است. بین استان لرستان و استان ایلام رشته کوه کبیرکوه قرار دارد، لرستان را پیشکوه و ایلام را پشتکوه مینامیدند. خانهٔ قوام بین سالهای ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۸ هجری خورشیدی مورد استفادهٔ مؤسسه آسیایی دانشگاه پهلوی، تحت سرپرستی آرتور اپهام پوپ، ایرانشناس معروف بود. عالیترین مأمور اجرایی سلطان، وزیر بود، ولی به نظر میرسد که وزرای آناتولی، آن قدرت و نفوذی را که وزرای سلجوقیان بزرگ، دست کم پیش از اوسط قرن هشتم برخوردار بودند، به دست نیاوردهاند تا اینکه شخصیت مقتدری چون معینالدین پروانه سلیمان و سایر مأموران مقتدر به عرصه رسیدهاند و بین سلاطین دستنشانده و اربابان مغولی آنها حایل شدهاند. اسماعیلیان که از این اوضاع به شدت خشمگین بودند، در ربیعالاول ۵۱۵ ه.ق مسجد جامع و کتابخانهٔ آن را به آتش کشیدند. علاوه بر مناصب گفته شده که در سطح کلان مطرح بودند، سلسله مراتب دستگاه دیوانی و نظامی سلجوقیان آناتولی نیز شباهت چشمگیری با همین سلسله مراتب در دستگاه سلجوقیان ایران و عراق داشت.

این نوع وصلتهای درونگروهی برای غیرمسلمانانی که تحت ذمه حکومتهای اسلامی بودند ضررهای اجتماعی و حقوقی در پی داشت و موجب شد بسیاری از آنها به ناچار به اسلام گرایند؛ از اینرو کاهش چشمگیری در شمار مسیحیان آناتولی رخ داده است. از آنجا که نظامی اداری در حکومت سلجوقیان به دست کارگزاران ایرانی و فارسیزبان بود، در آناتولی زبان ترکی به صورت زبان محاوره رواج یافت اما برای مکاتبات، بهویژه در امور اداری، از زبان فارسی استفاده میشد. مشاغل نظامی و مناصب مرتبط با آنها نیز در آناتولی وجود داشت، استفاده از اصطلاحات فارسی مانند سرهنگ، سر نفر، سرلشکر، سپهدار و نظایر آن برای نامیدن مناصب، مراتب و درجات نظامی که برخی از آنها بعدها عیناً به ترکی ترجمه شدند نیز نشاندهندهٔ اقتباس سلجوقیان آناتولی از نظام سپاه در ایران است. مستوفی مدیر مالی و رئیس دیوان، طغرا ناظر بر مکاتبات و فرمانها و غیره، مشرف عهدهدار نظارت بر اخبار دربار و همچنین نظارت بر عملکرد کارکنان دولت بهویژه مأموران جمعآوری مالیات، و عارض نیز مأمور اداره امور نظامی کشور بود. متولیان هر یک از این دیوانها را به ترتیب وزیر، مستوفی، طغرایی، عارض و مشرف میگفتند که هر یک وظایفی داشتند.

امیر سلاح یا سرکردهٔ سپاهیان، امیر مجلس که وظیفهاش ترتیب و تدارک مراسم جشن و نظایر آن بود. امیر شکار که وظیفهاش ترتیب تدارکات شکار سلطان بود. مناصبی نظیر امیر آخور که وظیفهاش نظارت بر نگهداری از اسبهای دربار بود، امیر جاندار که در رأس نگهبانان بود یا محافظان بود. امیر عالم که وظیفهٔ تقدیم نامههای رسمی را داشت. دبیری و منشیگری از مشاغل مهم دیگری است که در دوران سلجوقی وجود داشت. آنچه در پی ورود ترکان و ترکمانان به آناتولی پس از پیروزی سلجوقیان در نبرد ملازگرد روی داد مبدأ تحولات شگرفی در زمینههای گوناگون بود. بدون شک «گسترش اسلام در آناتولی و ترکنشین کردن این سرزمین از جمله حوادث مهم و تعیینکنندهٔ تاریخی است.» پس از چیرگی ترکمانان بر آناتولی، به مرور بافت نژادی آنجا متحول شد و آناتولی به سرزمینی ترکنشین تبدیل شد. تردیدی نیست که یونانیان و ارمنیان از حملات ترکمانان بسیار لطمه دیده بودند و نکتهٔ مهم اینکه خود ترکمانان هم بهطور کامل با فرهنگ اسلامی انس نگرفته بودند؛ ترکمانان کودکان بومی را به بردگی میگرفتند.

اگر دوست دارید این نوشتار را داشته باشید و مایل به دریافت اطلاعات بسیار بیشتر در مورد کاشی کاری معرق لطفا به بازدید از وب سایت ما.