SEO چیست و اهمیت آن در موفقیت وب سایت ها
سئو چیست و چگونه میتواند کسب و کار شما را متحول کند؟
ایجاد محتوای با کیفیت و مفید که به طور طبیعی توسط کاربران به اشتراک گذاشته میشود و لینکهای ورودی ارزشمندی را ایجاد میکند، میتواند به بهبود رتبهبندی کمک کند. سایتهایی که از محتوای تکراری و کپیشده استفاده میکنند، توسط گوگل به شدت جریمه میشوند و بهینهسازی برای آنها نتیجهای نخواهد داشت. به همین دلیل است که سئوکاران روی تولید محتوای باکیفیت و غیر کپی تاکید دارند. در این زمینه بهروزرسانی منظم محتوای قدیمی با اطلاعات جدید و مرتبط میتواند بهبود قابل توجهی در رتبهبندی صفحات ایجاد کند. همانطور که پیشتر گفتیم محتوا یکی از مهمترین ابزارهای سئو است و تولید محتوای جدید، منحصربهفرد و باکیفیت برای جذب و نگه داشتن کاربران و بهبود رتبهبندی ضروری است. چالشی که در این زمینه وجود دارد، نبود نویسندگان حرفهای به میزان کافی، عدم وجود نویسندگان تخصصی نویس، تولید محتوای تکراری و غیر جذاب و...
وبسایت شما باید سریع بارگذاری شود این امر به تجربه کاربری بهتر و افزایش رتبه در نتایج جستجو کمک میکند. برای بهبود سرعت بارگذاری وبسایت خود میتوانید از ابزارهایی مانند Page Speed Insights استفاده کنید. یکی از چالشهای بزرگ سئو، تغییرات مداوم الگوریتمهای موتورهای جستجو بهویژه گوگل است. گوگل به طور مرتب الگوریتمهای خود را برای بهبود تجربه کاربری و نمایش محتوای باکیفیت بهروزرسانی میکند. برای مقابله با این چالش، لازم است بهطور مداوم در جریان تغییرات الگوریتمها باشید و استراتژیهای خود را بهروز کنید.
در این پژوهش، پژوهشگران استراتژیها و تکنیکهای مربوط به بهینه سازی شرکتهای مایکروسافت و گوگل را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند و همچنین توضیحاتی در مورد آن ارائه کردهاند. موردی که برای مطالعه و آنالیز از آن استفاده کرده اند، استراتژیها و ترفندهای مربوط به شرکت مایکروسافت میباشد. هزینه خدمات سئو نیز بسته به عوامل مختلفی از جمله اندازه و پیچیدگی وبسایت، سطح رقابت در صنعت، هدف وبسایت و سطح تخصص و تجربه متخصص سئو متفاوت است. برخی از متخصصان سئو ممکن است، هزینه ثابتی را برای خدمات خود دریافت کنند، درحالیکه برخی دیگر ممکن است، نرخ ساعتی یا درصدی از درآمد وبسایت را دریافت کنند. متن جایگزین به توصیف متنی یک تصویر اشاره دارد که نشاندهنده محتوای تصویر است.
همچنین لینکهایی از پایگاههای اطلاعاتی معتبر آمده که با این مفهوم ارتباط نزدیکی دارد. لازم به ذکر است که کدهای اسکیما (Schema) را میتوانید بهراحتی با ابزار Schema.org نیز تولید کنید. انتیتی یک مفهوم کاملاً واضح است؛ اما کلمه کلیدی میتواند با ابهاماتی همراه باشد. اگر یک سئو درست و اصولی بخواهد انجام شود نیاز است که حتما این مواد رعایت شوند و در واقع بدون پیش بردن این سه قسمت سئو، یک سئوی اصولی و درست انجام نمیشود. این مطلب، یک خبر آگهی بوده و پایگاه خبری افکارنیوز در محتوای آن هیچ نظری ندارد. Sprout Social گزارش داد که ۷۵ درصد از مصرفکنندگان هنگام جستجوی محصول یا خدمات به شبکههای اجتماعی مراجعه میکنند.
برای مثال، هزینه بالاتر میتواند با بهبود سرعت و امنیت جبران شود، که در نهایت به موفقیت کلی وبسایت کمک میکند. علاوه بر این، هاست وردپرس معمولاً دارای ابزارهای تحلیل و گزارشدهی است که به شما کمک میکند عملکرد وبسایت خود را ارزیابی کرده و تصمیمات بهتری بگیرید. این ابزارها میتوانند شامل گزارشهای ترافیک، رفتار کاربران و عملکرد سرور باشند. به زبان ساده، این ابزارها فقط کلمات را نمیبیند؛ در عوض، کل متن شما را بهعنوان یک مجموعه آنالیز کرده و بر اساس آن به شما پاسخ میدهد.اهمیت Entity در این نکته است که باعث میشود، ابزارهای هوش مصنوعی منظور واقعی شما را بفهمند. در بیانی دقیقتر، موجودیتها در درکی که هوش مصنوعی از منظور کاربر دارد و پاسخی که به او میدهد، نقش پررنگی دارند. گوگل بعد از پیدا کردن انتیتیهای یک صفحه و حالا که میداند مفهوم واقعی محتوا چیست، آن را بر اساس کیفیتی که دارد، رتبهبندی میکند.
این تبلیغات معمولاً در بالای صفحه نتایج جستجو نمایش داده میشوند، حتی بالاتر از نتایج طبیعی سئو. شاید تصور کنید که سئو برای تمام وبسایتها که به بهبود رتبه در موتورهای جستجو و افزایش بازدید علاقمندند مناسبترین راه ممکن است. اما واقعیت این است که سئو برای تمام وبسایتها توصیه نمیشود و یک وبسایت باید مجموعهای از شرایط را داشته باشد تا بتوان روی آن عملیات سئو را انجام داد. به عنوان مثال، سئو کردن روی وبسایتی که محتوای ارزشمندی ندارد و یا به ندرت به روز رسانی میشود کار چندان منطقی به حساب نمیآید. در ادامه، به مواردی که سئوی سایت را به اقدامی غیر موثر روی وبسایتها تبدیل میکند اشاره کردهایم. صفحات موبایل سریع (AMP) به بارگذاری سریعتر صفحات در دستگاههای موبایل کمک میکنند و استفاده از AMP میتواند تجربه کاربری در موبایل را بهبود دهد و به دلیل سرعت بارگذاری بالا، رتبهبندی سایت در نتایج موبایلی بهبود یابد.
این تکنیکها معمولاً بر روی فریب موتورهای جستجو تمرکز دارند و میتوانند در کوتاهمدت منجر به افزایش ترافیک و رتبه شوند، اما در بلندمدت میتوانند عواقب منفی و جریمههای شدیدی به همراه داشته باشند. با شناسایی کلمات کلیدی مرتبط با محصولات یا خدمات، میتوانند محتوای خود را به گونهای طراحی کنند که با نیازهای کاربران همخوانی داشته باشد. مسلم است که لینکهای داخلی به کاربران و موتورهای جستجو کمک میکنند تا محتوای مرتبط را بهتر پیدا کنند. میتوان گفت که استفاده از لینکهای داخلی مرتبط و ایجاد یک ساختار لینکدهی منطقی میتواند باعث بهبود نرخ ماندگاری و رتبهبندی صفحات شود. دادههای ساختاریافته به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتوای سایت را بهتر درک کنند. استفاده از نشانهگذاری Schema.org میتواند باعث شود که اطلاعات سایت شما در نتایج جستجو به صورت Rich Snippets نمایش داده شود، که این میتواند نرخ کلیک (CTR) را افزایش دهد.
وقتی گوگل یک صفحه را میخزد، هدف این است که آن صفحه را به همان شکلی که یک کاربر معمولی میبیند، دریافت کند. این یعنی گوگل باید به تمام منابعی که یک مرورگر کاربر استفاده میکند، مانند CSS و جاوا اسکریپت، دسترسی داشته باشد. اگر این منابع مهم از گوگل پنهان شوند، موتور جستجو ممکن است نتواند محتوای صفحه را بهدرستی درک کند. این موضوع میتواند باعث شود که صفحات شما در نتایج جستجو ظاهر نشوند یا رتبه خوبی برای عبارات کلیدی که هدف قرار دادهاید کسب نکنند. سئو کلاه سیاه به تکنیکها و روشهایی اشاره دارد که به صورت غیرمجاز و مخالف با دستورالعملهای موتورهای جستجو برای بهبود رتبه وبسایتها در نتایج جستجو به کار میروند.
در پایگاههای داده رابطهای (در گوگل یا قدیمیتر از آن در Freebase) اطلاعات داخل هر شناسه، با هم شباهتهای معنایی دارد (semantic similarities). از طرفی موجودیتهای مختلف نیز از طریق همپوشانی و ارتباطی که با هم دارد، به هم متصل شدهاست. با ابرسرورها میتوانید سرور با سیستمعامل دلخواه خود را در چند دقیقه انتخاب و نصب نموده و آزادانه منابع سرور خود را کاهش و افزایش دهید. همچنین دوره های صوتی آموزشی متنوعی هم در متمم وجود دارد که فهرست آنها را میتوانید در فروشگاه متمم ببینید. مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که میتوانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید. اعتبار را میتوانید به صورت ماهیانه (۱۶۰ هزار تومان)، فصلی (۴۲۰ هزار تومان)، نیمسال (۷۵۰ هزار تومان) و یکساله (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) بخرید.
پیوندهای خروجی ذاتاً مهم نیستند، همچنان میتوانید از سایتهایی با اعتبار بالاتر پیوند دهید تا احتمالاً رتبه جستجوی خود را افزایش دهید. چگالی کلمه کلیدی به تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی در یک صفحه وب ظاهر میشود (در مقایسه با کل کلمات) اشاره دارد. اکنون که با تعریف سئو، اهمیت و کاربرد آن آشنا شدید، زمان آن است که بدانید مراحل SEO چیست. بهطورکلی میتوان گفت مراحل سئو در یک سایت شامل، تدوین استراتژی سئو، سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی است که در ادامه به توضیح هرکدام از آنها میپردازیم. به طور کلی سئو یعنی مجموعه فرایندها و اقدامات تخصصی برای جلب نظر مخاطبان و موتورهای جستجو به منظور دریافت بهترین نتایج در جستجوهای ارگانیک. هدف نهایی سئو افزایش قابلیت استفاده سایت است تا بتوانید افراد مناسب را از موتورهای جستجو به سمت آن بکشانید.
علاوه بر این، سئو و بازاریابی دیجیتال با ارائه بینش های ارزشمند در مورد رفتار مشتری، یکدیگر را تکمیل می کنند. از طریق تجزیه و تحلیل سئو، کسب و کارها می توانند منابع ترافیک ارگانیک را ردیابی کنند، کلمات کلیدی با عملکرد بالا را شناسایی کنند و هدف جستجوی کاربر را درک کنند. این دادهها میتوانند به کمپینهای بازاریابی دیجیتال هدفمند کمک کنند و کسبوکارها را قادر میسازند پیامها و محتوای خود را برای بخشهای خاص مخاطبان تنظیم کنند. با استفاده مؤثر از سئو و بازاریابی دیجیتال، کسبوکارها میتوانند حضور آنلاین قوی داشته باشند، سرنخهای بیشتری ایجاد کنند، تبدیلها را افزایش دهند و روابط پایداری با مشتریان ایجاد کنند. محتوای تولید شده توسط کاربران (User-Generated Content یا UGC) به محتوایی اطلاق میشود که کاربران به جای کسبوکار یا برند تولید میکنند. این نوع محتوا میتواند شامل نظرات، عکسها، ویدئوها، بررسیها و پستهای اجتماعی باشد.
اگر در مورد سئو محتوا اطلاعات کمی دارید، به مقاله رایگان آموزش سئو محتوا که به صورت جامع و ویدیویی تدوین شده مراجعه کنید. برای بهینه سازی سرعت سایت میتوانید از آموزش های رایگان سطح وب، مثل مقاله افزایش سرعت سایت ما، آموزش های غیر رایگان و حتی خدمات وب سایت ها استفاده کنید. امنیت سایت نقش مهمی در سئو سایت دارد و سایتهای ناامن میتوانند جریمه شوند و اطمینان از اینکه سایت شما از نظر امنیتی بهروز و در برابر حملات مقاوم است چالش بزرگی است. در این رابطه استفاده از پروتکل HTTPS، بهروزرسانی منظم افزونهها و نرمافزارهای سایت، و انجام تستهای امنیتی دورهای میتواند تا حدود زیادی این چالش را کمرنگ کند. مزرعه لینک (Link Farming)به تکنیکی گفته میشود که به ایجاد یا استفاده از شبکهای از سایتها که به صورت مصنوعی به یکدیگر لینک میدهند توجه دارد. خرید بکلینک از سایتهایی که تنها هدف آنها ایجاد لینک برای بهبود رتبه است نمونهای از این تکنیک است.
با ایجاد محتوایی که نیازهای مخاطب هدف را برآورده میکند، صاحبان وبسایت میتوانند رتبه خود را در نتایج جستجو بهبود بخشند، ترافیک سایت خود را افزایش دهند و تعامل خود را با کاربران افزایش دهند. سئو تکنیکال بیشتر روی بخشهای تخصصی سایت تمرکز میکند که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم. استفاده از الگوریتمها در موتور جستجوی گوگل، مبتنی بر ایده ارائه بهترین تجربه کاربری ممکن به کاربران خود است. هنگامی که کاربر جستجویی را انجام میدهد، الگوریتمهای گوگل صفحات وب را بر اساس تعدادی از عوامل از جمله ارتباط و کیفیت محتوا، ساختار وبسایت و تعداد و کیفیت لینکهای اشاره شده به صفحه، ارزیابی و رتبهبندی میکنند. الگوریتمها موقعیت مکانی کاربر، تاریخچه جستجو و سایر عوامل را نیز در نظر میگیرند تا مرتبطترین و شخصیترین نتایج ممکن را ارائه دهند.
تعداد و کیفیت لینکهایی که به وبسایت شما داده میشود برای موتور جستجوگر گوگل حائز اهمیت است زیرا بدان معنا است که سایت شما اطلاعات معتبر و قابلقبولی را برای کاربران ارائه میدهد. توجه داشته باشید که این سایتهایی که لینک صفحات شما را در صفحههای خود میگذارند باید مرتبط با حوزه کاری شما باشند. در این صورت ارتباط شما با کلمه کلیدی مورداستفاده در محتوای شما بیشتر میشود. استفاده از شبکههای اجتماعی میتواند تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم بر سئو (بهینهسازی موتور جستجو) سایت شما داشته باشد. یکی از مهم ترین تاثیرات شبکه های اجتماعی بر سئو، افزایش ترافیک ارگانیک به وب سایت شما است.
با انجام سئو وبسایت شما بهراحتی شناسایی شده و با کسب رتبه بالاتر به کاربر نمایش داده میشود و شرکتها همیشه برای بودن در صفحه اول گوگل با رقبای خود در تلاش هستند. سئو یکی از اصول مهم برای دیده شدن در دنیای دیجیتال است، به طوری که برخی آن را مهمترین روش برای معرفی یک برند یا سایت در نظر میگیرند. بهرهگیری از روشهای درست سئو تنها با کمک گرفتن از یک مشاور سئو باتجربه و موفق میسر میشود، سئو میتواند کسب و کار شما را متحول کند. تفسیر سمت کاربر یا Client-Side Rendering به تفسیر اطلاعات و تبدیل فایلهای html به اطلاعات قابل مشاهده توسط کاربران در مرورگر گفته میشود. در این زمان هنگامی که شما وارد یک وب سایت میشوید و از آن بازدید میکنید مرورگر شما فایلهای html را از سرور دریافت کرده و خودش آنها را به محتواهایی که برای شما قابل مشاهده باشند تبدیل میکند. زبان برنامه نویسی به افراد این اجازه را میدهد تا به زبانی که کامپیوترها متوجه میشوند به آنها دستورالعملها را القا کنند.
بنابراین سعی کنید محتواها را دستهبندی کرده و آنها را بهصورت خوشهای طراحی کنید. از روشهای سئو کلاه سیاه یا black hat SEO مانند خرید لینک یا تبادل لینک غیرطبیعی خودداری کنید. سعی کنید لینکها را به صورت طبیعی و از طریق تولید محتوای با کیفیت و فعالیت در شبکههای اجتماعی به دست آورید. اگر بخواهیم تفاوت سئو کلاه سیاه و کلاه سفید را خیلی مختصر توضیح دهیم باید بگوییم که سئو کلاه سفید، میکوشد یک محتوای ارزشمند را به بهترین شکل ممکن به گوگل و سایر موتورهای جستجو معرفی کند. توجه به سرعت بارگذاری، طراحی ریسپانسیو و محتوای با کیفیت میتواند تجربه کاربری را بهبود بخشد و در نتیجه بر روی سئو تأثیر مثبت بگذارد.
الگوریتم رنکبرین (RankBrain) از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای درک بهتر معنای جستجوها و ارائه نتایج مرتبطتر استفاده میکند. این الگوریتم تأکید بر بهینهسازی محتوا برای جستجوهای معنایی و تمرکز بر نیات کاربران دارد. الگوریتمهای گوگل به طور مداوم در حال تغییر و بهروزرسانی هستند، بنابراین سئوکاران باید با تحلیل و بررسی مداوم این تغییرات، استراتژیهای خود را بهروز کنند تا بتوانند رتبه وبسایتها را در نتایج جستجو حفظ و بهبود بخشند. این موضوع برای بیشتر صاحبان وب سایتها و همچنین مالکین فروشگاههای اینترنتی بسیار سودمند است. گوگل نیز اهمیت این موضوع را درک کرده و موبایلفرندلی بودن را به یکی از عوامل اصلی رتبهبندی تبدیل کرده است. در واقع، گوگل با استفاده از الگوریتم Mobile-First Indexing ابتدا نسخه موبایل سایتها را بررسی میکند و بر اساس آن رتبهبندی را انجام میدهد.
کاهش نرخ پرش در سایت به معنای کاهش تعداد بازدیدکنندگانی است که پس از مشاهده یک صفحه از سایت شما، بدون انجام هیچگونه تعامل دیگری، سایت را ترک میکنند. این کاهش میتواند به بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو، افزایش تعاملات کاربری و نرخ تبدیل منجر شود. این به معنای تولید محتوای با کیفیت و مرتبط با نیاز کاربران است که به خوبی بهینه شده و به زبان ساده و قابل فهم باشد. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در عنوانها، متن اصلی، تصاویر و متا تگها میتواند به بهبود رتبه سایت شما کمک کند. با تولید محتوای منظم و با کیفیت، سایت شما به تدریج جایگاه بهتری در نتایج جستجو خواهد یافت. استفاده از کلمات کلیدی مناسب در محتوا میتواند به بهبود رتبهبندی وبسایت در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک کند.
اما شما با ساخت یک صفحه فرود تصمیم دارید تا مخاطبان و کاربران وب سایت خود را کاملاً بر روی یک هدف مشخص متمرکز کنید و از حواس پرتی و همچنین کلیک بر روی لینکهای اضافی دیگر جلوگیری کنید. در حقیقت وبسایت هایی که به تازگی راه اندازی شدهاند مانند یک نوزاد در بستر اینترنت هستند که ابتدا لازم است سلامت آنها تأیید شود. به همین دلیل است که چند ماه طول میکشد تا سایتهای تازه راه اندازی شده بتوانند رتبه مناسبی را در نتایج موتورهای جستجو به دست بیاورند. امتیاز هرزنامه یا Spam Score درصد وب سایتهایی که ویژگیهای مشابه دارند و ممکن است که با جریمه و پنالتی گوگل روبرو شوند را نشان میدهد. Spam Score یا همان امتیاز هرزنامه بر اساس ۲۷ ویژگی مشترک بین میلیونها وبسایت جریمه شده که به وسیله موتورهای جستجو پنالتی شدهاند محاسبه میشود. فرض کنید شما در گوگل ( سئو چیست؟ ) را جستجو می کنید، گوگل لینکهایی را به شما پیشنهاد میدهد، از میان این لینکها چند لینک با مکعب Ad وجود دارند که تبلیغات پولی گوگل هستند.
وقتی افراد بیشتری با برند شما آشنا شوند، احتمال اینکه از سایت شما بازدید کنند یا از شما خرید کنند، بیشتر میشود. همچنین، سئو خارجی میتواند به شما در ایجاد Brand Mentions (اشاره به برند) در وبسایتهای دیگر کمک کند که این امر نیز به افزایش آگاهی از برند شما کمک میکند. آشنایی با SEO و فلسفه آن، چیزی نیست که مختص برنامهنویسان و طراحان سایت باشد. خصوصاً با توجه به توسعهی الگوریتمهای جستجو و هوشمندتر شدن موتورهای جستجو، عملاً همهی کسانی که مستقیم و غیرمستقیم در وبسایت یک کسب و کار نقش ایفا میکنند، لازم است با اصول و مبانی و منطق سئو آشنا باشند. نوشتن برای موتورهای جستجو به معنای تنظیم متنهای بیمعنی، تزریق بیخاصیت کلمات کلیدی در متنها، ارائهی لینکهای بدون کاربرد، وادار کردن کاربران به کلیک و کارهایی از این دست بود.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری