قیمت و خرید انواع لباس و پوشاک مردانه و پسرانه

از اواخر سده نوزدهم پوشاک سنتی ارمنی همچون بسیاری از ملل دیگر جای خود را به شیوه پوشاک اروپائی داده وب سایت ش

توسط مدیر سایت در 19 اردیبهشت 1402

از اواخر سده نوزدهم پوشاک سنتی ارمنی همچون بسیاری از ملل دیگر جای خود را به شیوه پوشاک اروپائی داده وب سایت شخصی است. تمام ملل و اقوام در کنار ویژگیهای سنتی دارای انواع پوشاک و لباسهای سنتی خود میباشند. ما تلاش کردهایم با جمع آوری اطلاعات از بستر اینترنت و بصورت حضوری از خود فروشگاه ها ، بوتیک های لباس را در راستای شناسایی به شما عزیزان معرفی کنیم . ما بر اساس تصاویری که روی اشیاء پیدا شده طی حفاریهای باستان شناسی و نیز اطلاعات مکتوب باقیمانده از ادوار گذشته میتوانیم به نحوه و اشکال پوشاک سنتی ارمنیان پی ببریم. هرگاه ارمنیان تأثیر پوشاک ارمنیان تأثیر پوشاک خارجیان را پذیرفتهاند آنان ترکیبی از عناصر بیگانه با پوشاک سنتی خود ایجاد کردهاند؛ و در هر صورت عناصر اصلی پوشاک ملی خود را حفظ نمودهاند، تا امروز نیز ارمنیان ساکن روستاهای شهرستان فریدن اصفهان و استان چهارمحال و بختیاری پوشاک سنتی خود را تن دارند. دختران هم به مانند زنان برای آرایش مو گیسوان خود را در یک یا دو رشته میبافتند و سپس، کلاه عرق چین سکه دوزی شدهای از جنس مخمل، چیت یا ابریشم بر سر میگذاشتند و بر روی عرق چین هم «لاچاک» (لاچاک روسری بزرگی به ابعاد ۱/۵ متر و به صورت چهارگوش بود که دختران از چیت گدار و زنان از جنس کُدَری به رنگ زرشکی با دنبالههای بلند به سر میکردند) میانداختند.

دختران بین سنین کودکی تا اواخر نوجوانی از «چین شابیک» یا در اصطلاح پیراهن چین دار با رنگهای شاد و پیش بند استفاده میکردند. ، «شابیک» (شابیک تن پوشی بود ساده که آن را در زیر چین دار میپوشیدند. این تن پوش دارای آستینهایی تنگ بود که در قسمت مچ با دو سه دکمه بسته میشد. معمولاً آن دسته از کاپشن هایی که دارای عایق از جنس پشم شیشه یا حتی کرک هستند به خوبی شما را در روزهای سرد زمستان گرم نگه می دارند. این تیشرت های یقه گرد با طول گردن های بسیار متفاوتی طراحی می شود. شال گردن زنانه،متعلق به منطقه واسپوراکان،سده نوزده میلادی. سر بند زنانه،متعلق به شهر واسپوراکان،سده نوزده میلادی. لباس زنان ارمنی شهر شاتاخ در ارمنستان غربی. در زمان حکومت دودمان باگراتونی لباسهای ارمنی تحت تأثیر پوشاک اعراب و بیزانسی قرار گرفت و در زمان جنگهای صلیبی در قلمرو کیلیکیه پوشاک ارمنیان از شیوه اروپائی تأثیر پذیر گردید. بود شروع به تزیین سر میکردند و گاه همراه با تزیینات برسر عروس «گلخی کُقر» (تور سر عروس را در اصطلاح محلی گلخی کُقر میگویند. بالا تنهٔ این تن پوش تنگ و چسبان و در قسمت جلو دارای سجافی بلند از زیرگردن تا نزدیک کمر بود.

پوشاک زنان ارمنی منطقهٔ فریدن در تمام روستاها دارای یک شکل و الگوست. هرودوت زمانی که دربارهٔ سپاه ارمنی جزو سپاهیان هخامنشی صحبت میکند، پوشاک ارمنی را همانند پوشاک فریگیه تشبیه کردهاست. زمانی که شما برای خرید لباس مردانه به یک مرکز فروشی مراجعه می کنید چنانچه قصد خرید پیراهن دارید ابتدا باید سایز خود را انتخاب نمایید. معمولاً تیشرت ها به صورت آستین کوتاه هستند اما شما می توانید آن ها را به صورت تیشرت های یقه دار، تیشرت یقه هفت، تیشرت یقه گرد، تیشرت آستین دار و غیره خریداری کنید. به این منظور لازم است به صورت پیوسته سایتهایی در زمینۀ مد را مطالعه کنید. دختران فریدنی دهان خود را با «باشماخ» (باشماخ دستمالی سفید از جنس ململ بود که زنان بعد از ازدواج به صورت سه گوش بر روی چانه و دهان خود میبستند و آن را با بندهایی در پشت گردن محکم میکردند) نمیبستند. ، «جدنُتس»(جدنتس گردن بندی بود شامل دو ردیف زنجیر با بیست سکهٔ دو ریالی. گردن بند،متعلق به استان لوری،سده دوازده میلادی.

طرحهای خواص برای کلاه مردانه،متعلق به شهر واسپوراکان،سده نوزده میلادی. لباس زنان ارمنی شهر آخالتسیخه. لباس عروس زنان ارمنی شهر شماخی. لباس زنان ارمنی استان سیونیک. در دوره آخر سدههای میانه طرز پوشاک ترکان، تاتارها و کردها پوشاک ارمنی را تحتالشعاع قرار داد که تا اواخر سده نوزدهم و اوایل سده بیستم حفظ شدهاست. پوشاک این دوره ارمنیان تا حدی از شیوههای پارسی، رومی متأثر شدهاست. علاوه بر آن آقایان و خانمها برای داشتن ارتباطاتی مفید در اجتماع، لازم است تا با انواع لباسها آشنا باشند و شیوههای استایل کردن در موقعیتهای مختلف را بدانند. تیپ اسپرت، روزمره، نیمه رسمی و استایل مجلسی چهار گزینهای است که برای آقایان انتخاب میشود. ارمنیان چهار حال و بختیاری شیوهٔ لباس پوشیدن و البسهای با نوع و جنس مخصوص به خود داشتند. ارمنیان جاواختی و آخالکالاکی که اصولاً از کارین مهاجرت کردند مدتهای طولانی لباس سنتی خود را حفظ نمودهاند. این لباس لباسی است که زنان ارمنی در زمان مهاجرت به ایران آن را به تن داشته و سالها در حفظ و نگهداری آن تلاش کردهاند.

آخرین مطالب