وزیر فرهنگ، درگذشت محمود علمی را تسلیت گفت

[ad_1] در پیام تسلیت سید عباس صالحی آمده است: خبر درگذشت ناشر پیشکسوت، مدیر و بنیانگذار انتشارات بدرقه جاو

توسط MINERALNEWS در 16 خرداد 1399
[ad_1]

در پیام تسلیت سید عباس صالحی آمده است: خبر درگذشت ناشر پیشکسوت، مدیر و بنیانگذار انتشارات بدرقه جاویدان، مرحوم محمود علمی موجب تاثر شد. 

محمود علمی، متولد ۱۳۰۴ بود و کارش در حوزه کتاب را از سال ۱۳۲۵، با مشغول شدن در چاپخانه اجدادی علمی و کتابفروشی پدرش، محمدحسن علمی آغاز کرد. وی انتشارات جاویدان را سال ۱۳۴۰ تاسیس و این انتشارات در پی همکاری‌ با علی دشتی، آثار او را منتشر کرد. همچنین مجموعه‌ای از نوشته‌های صادق هدایت، صادق چوبک، جلال آل احمد،‌ فریدون توللی، اسماعیل رائین، عبدالحسین زرین‌کوب، ابوالقاسم پاینده، ابراهیم خواجه‌نوری، محمدابراهیم باستانی پاریزی، باقر عاقلی، بزرگ علوی، علی محمد افغانی، فرهنگ‌های فارسی عمید، آثاری از محمدعلی جمال‌زاده و ابوالقاسم انجوی شیرازی از دیگر کتاب‌هایی است که انتشارات جاویدان منتشر کرد.

اولین کتابی که محمود علمی منتشر کرد کلیات سعدی تصحیح محمدعلی فروغی بود، این کتاب را بار اول بروخیم و بار دوم شرکت تضامنی علمی منتشر کرده بود. او با نام مستعار و تخلص م.درویش شعر هم می‌سرود و دیوان شاعران کلاسیک را نیز تصحیح و حاشیه‌نویسی و منتشر می‌کرد.

محمود علمی از خانواده علمی، خاندانی با بیش از ۱۰۰ سال سابقه در کار چاپ و نشر کتاب که انتشارات زیادی را مدیریت کرده و می‌کنند و نسل پشت نسل، در حیطه چاپ و انتشار کتاب فعال بوده‌اند، خاندانی که بخش مهمی از تاریخ صنعت نشر با نام آنان پیوند خورده است.

وی، روز چهارشنبه (۱۵ خرداد) در سن ۹۵ سالگی درگذشت.

۲۴۱۲۴۱


[ad_2]
Source link
آخرین مطالب