قیمت خودرو در دولت سیزدهم ارزان می‌شود؟

28 خرداد ماه سال جاری (1400 شمسی) انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد. بالاترین مقام قوه مجریه کشو

توسط MINERALNEWS در 13 تیر 1400

28 خرداد ماه سال جاری (1400 شمسی) انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد. بالاترین مقام قوه مجریه کشور درحالی میانه مرداد ماه بر این مسند می‌نشیند که اوضاع اقتصادی کشور چندان مطلوب نیست. البته این در شرایطی است که اخیراً خبرهای خوبی هم در مورد دورنمای اقتصاد کشور با توجه به احتمال توافق جدید با غرب به گوش می‌رسد که قطعا می‌تواند تاثیراتی هم روی قیمت خودرو داشته باشد.

حقیقت آن است که دولت سیزدهم، سکان اداره کشور را درحالی به‌دست می‌گیرد که پرونده دست‌کم بخشی از تحریم‌ها علیه اقتصاد کشور به بایگانی سپرده خواهد شد. ازسوی دیگر، چنانچه همکاری راهبردی میان ایران و چین هم نهایی شود، می‌توان پیش‌بینی کرد که وضعیت اقتصاد کشور در میان‌مدت بهتر شود. یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های بخش خرد و کلان اقتصاد، حوزه خودرو و مسائل پیرامون قیمت خودرو است. آن‌طور که از وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهوری منتخب برمی‌آید، او قصد دارد تیراژ تولید خودرو در ایران را به ۲ میلیون دستگاه برساند. واقعیت این است که ایران، در سال ۱۳۹۹ حدود ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده و فقط در دهه 80 شمسی بوده که رکورد تولید ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو را به ثبت رسانده است. در ادامه با بررسی پیش‌بینی‌ها حول قیمت روز خودرو در آینده، با همراه مکانیک همراه باشید.

آینده قیمت خودرو، با امید به تغییر شیوه قیمت‌گذاری خودرو

قیمت روز خودرو یکی از مهمترین مواردی است که تعداد زیادی از افراد آن را رصد می‌کنند. همان‌طور که همه می‌دانیم، وجود نوسانات شدید قیمتی در بازار که مدت‌ها است شاهد آن هستیم، دلیل جستجوهای هرروز مردم پیرامون قیمت خودرو است. افزایش‌های ناگهانی قیمت‌ ماشین، باعث ایجاد تغییر در رفتار خریداران خودرو نیز شده است. بسیاری از افراد با بالارفتن قیمت خودرو، به‌سمت خریداری خودروهای دست‌دوم و کارکرده می‌روند؛ و این یعنی نیاز بازار برای آگاهی دقیق از قیمت خودرو کارکرده. اما آینده این قیمت روز خودرو در دوره جدید ریاست جمهوری، چگونه خواهد بود؟

با توجه به افزایش تدریجی قیمت خودروهای ساخت داخل توسط شورای رقابت و کم‌شدن فاصله قیمتی بین قیمت کارخانه و قیمت بازار آزاد، به نظر می‌رسد درصورتیکه شرایط کاهش قیمت خودرو فراهم شده است. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که به لطف مجوز افزایش نرخ فصلی، قیمت کارخانه و بازار آزاد به‌مرور زمان یکی خواهد شد و دیگر قیمت‌گذاری خودروهای ساخت داخل توسط شورای رقابت انجام نخواهد شد. در حال‌حاضر قیمت تمامشده یک خودرو بیش از ۸۰ درصد به قطعه و مواد اولیه مرتبط است و ۲۰ درصد دیگر مربوط به سایر هزینه‌های جاری مانند حقوق و دستمزد می‌شود. دقیق‌تر بگوییم ۵۰ درصد قیمت خودرو شامل آلومینیوم، آهن، مس و محصولات پتروشیمی است. تمام این‌ها درحالی است که خودروسازان هرگز اجازه افزایش آنی 50 درصدی را نداشته‌اند. درحالیکه مشاهدات بازار به‌خوبی حکایت از آن دارد که قیمت روز خودرو تا بیش‌از 100 درصد نیز افزایش پیدا کرد. این اتفاق شوم اقتصادی ریشه در سیاست‌های سنتی و منسوخ قیمت‌گذاری دستوری و سرکوب قیمت خودرو دارد. منقبض نگاه داشتن قیمت‌ها با دید سیاسی و عامیانه اغلب عواقب زیان‌باری به‌دنبال داشته است. امید کارشناسان این است که دولت جدید نگاه متفاوتی به مقوله قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان داشته باشد.

 

آینده خرید خودرو، با آزادسازی واردات خودرو

خرید خودرو؛ به دلایل مختلف ازجمله نوسان در تولید و واردات خودرو، نرخ ارز و تورم، با تغییرات زیادی روبه‌رو می‌شود.همچنین به‌دلیل عدم اطلاع افراد از مشخصات فنی و شرایط بازار و غیرمنطقی بودن نرخ‌های اعلامی، افراد تمایل کمتری به خرید و فروش ماشین از خود نشان می‌دهند.ازسویی تجربه‌ی ما در تمام این سال‌ها نشان می‌دهد که 72 % خودروهای کارکرده دارای حداقل یک مشکل فنی یا بدنه هستند؛ در چنین شرایطی نیاز به متخصصین خبره و مجرب احساس می‌شود تا علاوه‌بر راهنمایی در خرید خودرو دست دوم کارشناسی شده و مطمئن، در امر فروش خودرو کارکرده با قیمت واقعی نیز به ما کمک کنند. اما تمام این مسائل در دوره سیزدهم ریاست‌جمهوری قرار است به چه‌صورت باشد؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت پیش‌رو، دوراهی آزادسازی یا ادامه ممنوعیت واردات خودرو است. از 3 سال پیش تا کنون که گمرکات کشور مقابل حضور محصولات خارجی بسته شدند تا به امروز شاهد یک سونامی قیمت در بازار محصولات وارداتی بوده‌ایم. اگرچه این شرایط هنوز هم ادامه پیدا کرده است، ولی دورنمای بهبود سیاست‌های خارجی کشور نشان می‌دهد که حالا امید به لغو این ممنوعیت جدی‌تر شده است. اگر واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی و یا بالای ارزش ۴۰ هزار دلار آزاد شود، آن زمان شاهد کاهش قیمت قابل‌توجه در بازار، و افزایش رضایت از خرید خودرو خواهیم بود. به‌طوری‌که خودروهای وارداتی۴۰ تا ۷۰ درصد و خودروهای داخلی ۲۰ تا ۳۵ درصد با کاهش قیمت روبهرو خواهند شد؛ بنابراین این موضوع می‌تواند اهمیت بسزایی داشته باشد. آزادسازی واردات خودرو روی خودروهای ساخت داخل نیز تأثیر مستقیمی دارد و به‌نوعی باعث افزایش تنوع در بازار خودرو، به‌دنبال آن باعث ایجاد رقابت، و درنهایت باعث تسهیل خرید خودرو می‌شود؛ موضوعی که صنعت خودرو ایران سال‌ها است از آن رنج می‌برد. البته خوش‌بینی نسبت‌به آزادسازی واردات خودرو درحالی است که باید منتظر تأمین منابع ارزی مناسب نیز باشیم.

 اگر امروز قصد خرید خودرو دارید، با مراجعه به آدرس https://www.hamrah-mechanic.com/cars-for-sale/ روزانه از آگهی‌های خرید و فروش خودرو همراه مکانیک دیدن کنید. همه خودروهای موجود در نمایشگاه همراه مکانیک کارشناسی شده‌اند و همراه با ضمانت 7 روزه جبران خسارت به فروش می‌رسند.

 

واکنش بازار خودرو به تغییر ریاست جمهوری چه خواهد بود؟

بعد از بروز بحران در بازار خودرو شاهد بودیم که به‌طور مثال بیش از ۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تنها برای یک دوره از قرعه‌کشی خودرو ثبت‌نام کردند. درحالی‌که نیاز واقعی کشور حقیقتاً چنین چیزی نیست و این مسئله نشان‌دهنده حضور دلالانی است که به‌دنبال حاشیه سود خود بودند. بازار خودرو طی روزهای اخیر و به تأثیر از جو روانی انتخابات، به‌نوعی در رکود به‌سر می‌برد و کمتر معامله‌ای در آن صورت می‌گیرد. اکثر خریداران و فروشندگان معتقد هستند بعد از انتخابات ریاست جمهوری تغییراتی در قیمت خودرو به‌وجود خواهد آمد اما در حال‌حاضر که حدود سه هفته از انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد، همچنان بازار خودرو رونقی نداشته و روند کاهشی قیمت ارز عاملی شده است تا هم خریدار و هم فروشنده نسبتبه معاملات سرد شوند. درواقع می‌توان گفت که علت اصلی کاهش معاملات، فضای روانی جدید برای کاهش تورم و ازبین رفتن تحریم‌ها است.

در این بازار پرابهام و پر از اما و اگر، خریداران و فروشندگان واقعی خودرو روزهای بلاتکلیفی را سپری می‌کنند. در این روزها مردم نیاز به مرجعی دارند تا هم قیمت روز خودرو را به‌طور دقیق مشاهده کنند؛ و هم خرید و فروش خودرو را در بستری امن و مطمئن و بدون ابهام تجربه کنند. همراه مکانیک تمام تلاش خود را بهکار بسته است تا در حوزه خودرو همراه تمام‌عیار و معتمد شما باشد. کافی است وارد سایت همراه مکانیک (hamrah-mechanic.comشوید؛ و از انواع خدمات آن ازجمله ارائه قیمت روز خودرو، خرید و فروش خودرو، خرید اقساطی خودرو، کارشناسی خودرو، و حتی اطلاعات فنی و تخصصی در مجله خودرو همراه مکانیک بهره ببرید.

آدرس سایت: hamrah-mechanic.com

ایمیل: info@hamrah-mechanic.com

تلفن‌های تماس: 02147785  02145612000

آدرس دفتر مرکزی: تهران، شهرک غرب، خیابان دادمان، خیابان درختی، خیابان نورانی، پلاک 116

آدرس شعبه دوم: تهران، خیابان آزادی، خیابان حبیب الله، بعد از میدان حسن حسینی، ایستگاه نوآوری شریف، پلاک ۵۸

آدرس شعبه اول اتاق رنگ تخصصی همراه مکانیک: تهران، شهرک غرب، بلوار دریا، بین خیابان مطهری شمالی و بلوار پاکنژاد، پلاک 183

منبع

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن