قیمت امروز طلا را چطور محاسبه کنیم؟

بسیاری از مردم دقیقا نمی دانند بر اساس قیمت جهانی طلا و قیمت دلار چگونه قیمت طلا را محاسبه کنند. شاید اکثر افر

توسط MINERALNEWS در 19 اردیبهشت 1400

بسیاری از مردم دقیقا نمی دانند بر اساس قیمت جهانی طلا و قیمت دلار چگونه قیمت طلا را محاسبه کنند. شاید اکثر افراد بدانند رابطه ای بین این قیمت ها وجود دارد اما از رابطه دقیق بین این سه پارامتر خبر نداشته باشند. در این مطلب قصد داریم این موضوع را به دقت توضیح دهیم.

همانطور که می دانیم قیمت جهانی طلا که به انس اعلام می شود بر اساس عیار 24 است. برای مثال وقتی گفته می شود قیمت جهانی طلا امروز 1300 دلار برای هر انس است، منظور این است که قیمت هر گرم طلای 24 عیار در جهان امروز 41.8 دلار است(هر انس طلا برابر 31.103 گرم است). بنابراین با توجه به قیمت دلار در بازار می توان براحتی به قیمت هر گرم طلای 24 عیار رسید و یا بالعکس بر اساس قیمت ریالی طلای 24 عیار و قیمت جهانی طلا می توان به قیمت دقیق دلار دست پیدا کرد.

بنابراین پیگیری قیمت جهانی طلا و پیش بینی روند آن در آینده از شاخص های مهم به حساب می آید که باید همواره توسط افراد رصد شود.

اما قیمت طلای 18 عیار نیز بسیار مهم است زیرا در کشور ما خرید و فروش طلا بر مبنای طلای 18 عیار است. یعنی طلاهای موجود در بازار که توسط طلافروشان و جواهرفروشان عرضه می شود طلای 18 عیار است. بنابراین همه ذینفعان بازار طلا اعم از فروشندگان، سازندگان، خریداران و ... باید مظنه قیمت طلای 18 عیار در بازار را بدانند. در شرایطی که قیمت ارز در بازار نوسان دارد و یا قیمت جهانی طلا متغیر است همه دست اندرکاران باید روزانه و در گاهی اوقات به لحظه قیمت طلای 18 عیار را بدانند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و مبادله ای عادلانه در بازار رقم بخورد.

برای راحتی کار فرمولهایی در این خصوص در نظر گرفته شده است که براحتی می توان از روی آنها به قیمت طلای 18 عیار در بازار ایران رسید. یکی از معروفترین این فرمولها به شرح زیر است:

قیمت یک اونس طلا ضرب در قیمت یک دلار تقسیم بر 9.5742  = مظنه طلای ایران.

 
مثال: قیمت یک انس طلا 1334 دلار و  قیمت یک دلار 12900 تومان، قیمت طلای 18 عیار چقدرمی شود؟

1334 دلار*12900 تومان تقسیم بر 9.5742 = 1797393 تومان (مظنه ایران)

تغییرات قیمت سکه نیز که رابطه مستقیم با قیمت طلا و قیمت دلار دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است و معمولا توسط افراد رصد می شود.

 

وزن یک سکه بهار آزادی یا سکه طرح جدید(طرح امامی) برابر 8.133 گرم. عیار طلای بکار رفته در ساخت سکه نیز طلای 24 عیار یا همان عیار 900 است. برای محاسبه قیمت واقعی یا قیمت تئوریک سکه کافیست قیمت جهانی طلا را بدانیم و آنرا در وزن طلای هر سکه یا همان 8.133 گرم ضرب کنیم و عدد حاصل شده قیمت دلاری یک سکه را مشخص می کند. برای بدست آوردن قیمت ریالی کافیست قیمت دلار را به ریال در عدد مربوطه ضرب کنیم تا به ارزش واقعی که در واقع همان ارزش وزن طلای بکار رفته در ساخت یک سکه است را بدست بیاوریم. البته معمولا 5000 تومان تا 7000 تومان نیز به عنوان حق ضرب سکه به عدد مربوطه اضافه می کنند.

اما معمولا قیمت سکه در بازار یعنی همان قیمتی که در بازار برای خرید و فروش سکه پرداخت می شود بیشتر از این رقم است. دلیل این امر عرضه و تقاضای سکه است. بسیار از اوقات در شرایطی که عرضه ثابت است میزان تقاضا برای سکه بیشتر می شود به دلیل مناسبتها و یا در شرایط تورمی که افراد می خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند. یا در شرایطی که افراد پیش بینی می کنند قیمت جهانی طلا در آینده افزایش خواهد یافت و یا پیش بینی می کنند قیمت دلار در آینده قرار است افزایش یابد اقدام به خرید سکه می کنند و این افزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت سکه در بازار می شود. در این شرایط اصطلاحا گفته می شود قیمت سکه دارای حباب است.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن