قبل از تعویض پلاک باید به چه چیزی توجه کنیم؟

مراجعه به تعویض پلاک یکی از مهمترین مراحل خرید یا فروش خودرو است. اما اگر خریدار خودرو هستید باید بدانید که قب

توسط MINERALNEWS در 14 آبان 1399

مراجعه به تعویض پلاک یکی از مهمترین مراحل خرید یا فروش خودرو است. اما اگر خریدار خودرو هستید باید بدانید که قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک باید از پلاک خودروی خریداری شده استعلام بگیرید اما خیلی از افراد نمیدانند به چه صورت باید این کار را انجام دهند. این مقاله از همراه مکانیک تمامی نکات حائز اهمیت برای تعویض پلاک را برای شما شرح میدهد. با ما همراه باشید.

« تعویض پلاک؛ یکی از مهمترین مراحل نقل و انتقال خودرو است که خریدارن و فروشندگان را درگیر می‌کند. یکی از اهداف اصلی تغییر پلاک خودرو، دسترسی سریع به هویت و نشانی مالک وسیله نقلیه است. بدین منظور طرفین معامله باید مستندات و مدارک تعویض پلاک خودرو را آماده کنند و با مراجعه به مراکز مربوطه اقدامات لازم را انجام دهند. »

چگونه میتوان استعلام پلاک خودرو را انجام داد؟

میتوان گفت که هدف اصلی از استعلام پلاک خودرو اطمینان یافتن خریدار از صحت اطلاعات فروشنده است. در واقع پس از انجام این کار خریدار از محل سکونت فروشنده و محل صدور پلاک مطلع می‌شود و به‌ این ‌ترتیب خریدار از صحت پلاک خودرو، سرقتی نبودن و نداشتن شکایت آن مطمئن می‌شود. برای استعلام پلاک، می‌توانید از طریق پیامک یا سایت‌های مختلف اقدام کنید. اما این درگاه‌ها اطلاعات به‌روزی نداشته و ممکن است شما را به اشتباه بیندازند. بهترین و مطمئن‌ترین روش برای این کار مراجعه به دفاتر پلیس +10 است.

چه زمانی باید استعلام پلاک خودرو را انجام داد؟

وظیفه استعلام پلاک خودرو بر عهده خریدار بوده و عدم انجام آن می‌تواند نتایج زیان‌باری را برای خریدار به دنبال داشته باشد. زمان انجام این کار نیز دقیقا قبل از امضای قولنامه خرید خودرو و پرداخت بیعانه است. اگر خودرو را بصورت وکالتی خریداری می‌کنید (که توصیه می‌کنیم هیچ‌گاه این کار را نکنید) حتما قبل از دریافت وکالت‌نامه این کار را انجام دهید. توجه کنید که اهمیت این کار را دست‌کم نگیرید چرا که در صورت وجود هرگونه مشکل در هنگام تعویض پلاک، این شمایید که مسئول هستید.

منظور از فک پلاک چیست؟

پس از اطمینان از صحت و سلامت خودرو، نوبت به تعویض پلاک خودرو می‌رسد که در واقع همان فک پلاک است. منظور از فک پلاک جدا کردن پلاک قدیمی خودرو و نصب پلاک جدید روی آن است. توجه کنید که اگر فروشنده هستید، عدم انجام فک پلاک توسط خریدار به معنای این است که شما مسئولیت هرگونه فعالیتی را که خریدار با خودروی خریداری ‌شده انجام دهد پذیرفته‌اید. پس بهتر است پیگیر تعویض پلاک توسط خریدار باشید تا مشکلات بعد ازآن گریبان شما را نگیرد.

نحوه انجام فک پلاک چگونه است؟

برای تعویض یا فک پلاک خودرو باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. در این مراکز با دریافت برگ نوبت و تحویل مدارک به باجه مربوط فرایند تعویض پلاک خودرو انجام می‌شود. در نهایت نیز پلاک قبلی از خودرو جدا شده و به انبار تحویل داده می‌شود و پلاک جدیدی که به نام خریدار است جایگزین آن می‌شود. توجه کنید که حضور فروشنده برای این کار الزامی نبوده و شما می‌توانید با دریافت وکالت‌نامه از فروشنده خودتان همه کارها را انجام دهید. در زمان تعویض پلاک باید خلافی خودرو را صفر کنید و هزینه‌های دیگر را نیز از طریق کارت بانکی بپردازید. البته اگر خودرو را وکالتی خریداری کرده اید مطمئن شوید که فروشنده خلافی خودرو را پیش از تحویل به شما پرداخت کرده باشد. پس از تعویض پلاک خودرو نوبت به انتقال مالکیت خودرو می‌رسد که در ادامه توضیح می‌دهیم.

برای پیگیری وضعیت پلاک باید چه کنیم؟

اگر خودروی خود را وکالتی فروخته‌اید لازم است با مراجعه به سایت پلیس راهور از وضعیت پلاک خود مطلع شوید. چرا که ممکن است خریدار به هر دلیلی تعویض پلاک نکرده و همچنان از پلاک شما استفاده کند. برای این کار پس از ورود به سایت پلیس راهور وارد قسمت وضعیت پلاک فک شده می‌شوید و کد ملی صاحب خودرو را به همراه کد امنیتی موجود وارد می‌کنید. درصورتی‌که تعویض پلاک انجام شده باشد، شماره پلاک خودروی فروخته ‌شده در این قسمت نمایش داده می‌شود.

درصورتی‌که خریدار هنوز تعویض پلاک را انجام نداده بود، باید با مراجعه به دادگاه و ثبت درخواست فک پلاک، تقاضای توقیف خودروی خود را ارائه دهید. در این صورت پلیس از تردد خودرویی با پلاک اعلام‌ شده جلوگیری کرده و تا زمان فک پلاک و ثبت پلاک جدید آن را در پارکینگ نگه می‌دارد.


برای انتقال مالکیت خودرو چه باید کرد؟

عدم توجه به نکات کوچک حقوقی در هنگام انتقال مالکیت خودرو ممکن است شما را در دام کلاهبرداران انداخته و خسارت‌هایی به شما وارد کند. خسارت‌هایی که معمولا اثبات عدم صحت آن‌ها ناممکن بوده یا نیازمند صرف زمان و هزینه بسیار زیادی است. برای جلوگیری از وقوع این مشکلات در هنگام انتقال مالکیت خودرو به نکات زیر توجه کنید.

حتما توجه کنید که در قولنامه اولیه‌ای که میان شما و فروشنده نوشته می‌شود مشخصات کامل خریدار و فروشنده، مشخصات کامل خودرو شامل شماره شاسی، شماره موتور، ایرادهای فنی و کارشناسی و مشخصات ظاهری، قیمت توافق شده، نحوه پرداخت مبلغ خودرو، مدت‌زمان در نظر گرفته‌شده برای انتقال سند، شماره دفترخانه و دیگر موارد مشابه به ‌طور دقیق و واضح ذکر شود.

به فروشندگان توصیه می‌کنیم که تا پیش از پایان مراحل تعویض پلاک سند مالکیت خودرو را به نام خریدار منتقل نکنند.

به فروشندگان توصیه می‌کنیم تا حد امکان از دادن هرگونه وکالت به خریداران بپرهیزند و کلیه مراحل تعویض پلاک و انتقال مالکیت را شخصا پیگیری کنند تا در آینده مشکلی برایشان پیش نیاید.

توافقات انجام‌گرفته در مورد نحوه پرداخت خلافی، عوارض شهرداری و هزینه‌های انتقال سند نیز در قولنامه ذکر شود. به‌ علاوه در روز تعویض پلاک خودرو مطمئن شوید که خلافی خودرو توسط فروشنده صفر می‌شود یا در صورت عدم حضور فروشنده قبلا این کار صورت گرفته است.

قولنامه خودرو را در حضور چند شاهد معتمد و با کمک یک کارشناس حقوقی و با تجربه بنویسید تا همه آنچه را که بعدا می‌تواند برای شما مشکل‌ساز شود تشخیص داده و جلوی ضرر را بگیرد.

به خریداران توصیه می‌کنیم که مبلغی از قیمت خودرو را برای انجام کارهای مربوط به تعویض پلاک، پرداخت عوارض شهرداری و انتقال سند مالکیت پیش خود نگه‌دارند و درنهایت پس از انتقال سند مبلغ را به فروشنده بپردازند.

پس از تعویض پلاک حتما برای انتقال سند مالکیت نیز اقدام کنید. زیرا از نظر مراجع قضایی مالک خودرو کسی است که سند خودرو به نامش باشد نه پلاک آن.

راستی اگر از سایت همراه مکانیک خودرویی خریداری نمایید، چرا که یک کارشناس حقوقی حرفه ای در هنگام تحریر قولنامه در کنار شماست و به شما برای انجام معامله مشاوره حقوقی ارائه میکند. فقط کافیست وارد سایت همراه مکانیک شده و از نمایشگاه خودروهای کارشناسی شده این شرکت معتبر دیدن نمایید و پس از انتخاب خودروی مورد نظر با مشاور فروش آن خودرو تماس بگیرید.

آخرین مطالب