جست و جو در گوگل اسکولار شما یک محقق بدون کتابخانه هستید: چه کاری انجام می دهید؟

نسخه ها و گزارش ها بسیاری از نشریات در یک بایگانی رایگان برای خواندن یا به طور کامل ، به عنوان یک نسخه خطی بد

توسط MINERALNEWS در 21 بهمن 1398

نسخه ها و گزارش ها
بسیاری از نشریات در یک بایگانی رایگان برای خواندن یا به طور کامل ، به عنوان یک نسخه خطی بدون شکل پس از بررسی همسالان ، یا به عنوان یک نسخه از قبل بررسی شده در دسترس ، در دسترس هستند.

ویکی مدیا
مخازن نهادی
حتی توافق نامه های دقیق تر انتشار ، به طور معمول به یک موسسه تحقیقاتی اجازه می دهند تا نسخه ای را برای محافظت در مخازن دانشگاه خود نگه داشته باشد - مجموعه ای از خروجی دیجیتال جامعه دانشگاه. این مقالات ممکن است نسخه منتشر شده یا یک نسخه "preprint" از قبل از بررسی همسالان ، یا بعد از بررسی همسالان باشد اما قبل از طرح و قالب بندی. مشکل این است که بسیاری از مدارس و نویسندگان به آرشیو قوی بایگانی نمی کنند ، و شکافهایی در تاریخ انتشار وجود دارد ، یا در انتشارات اخیر که ممکن است برای 6 تا 24 ماه پس از انتشار توسط "تحریم" مسدود شود.
مخازن موضوع
بسیاری از رشته ها بر اساس موضوع ، مخازن بزرگتر خود را چرخانده اند. نام بزرگ آن PubMed Central است ، مخزنی برای دارو که دارای بیش از 4 میلیون مقاله رایگان است. یکی دیگر از برندگان اولیه ، arXiv است که مدت هاست مکانی برای افراد در علوم سخت است تا حداقل "پیش نویس" های کار خود را واریز کنند. یک نسخه معمولاً کاملاً شبیه نسخه منتشر شده است: اگر این یک نسخه بررسی post-peer باشد ، تفاوت های اصلی فقط لوازم آرایشی است. در ضمن ، اگر این یک نسخه از قبل بررسی شده توسط همسالان باشد ، ایده های اصلی احتمالاً وجود دارد اگرچه تغییرات پس از بررسی همسالان اتفاق می افتد. در هر صورت با socArxiv ، bioarXiv ، lawArXiv هر ماه مجدداً ظاهر می شود ، این یک هک عالی برای اکثر تحقیقات جدید است.
دایرکتوری هایی مانند دایرکتوری مخازن دسترسی آزاد (DOAR) ، فهرست ژورنال های دسترسی آزاد (DOAJ) ، رجیستری مخازن دسترسی آزاد (ROAR) یا CORE ارزش آزمایش دارند ، همانطور که یک جستجوی عمومی برای دسترسی آزاد مانند OAIster.org یا BASE .
ادبیات خاکستری
اصطلاح ادبیات خاکستری به منابعی که توسط ناشران تجاری کنترل نمی شود ، اشاره دارد. خواه گزارش های دولت ، رویه های کنفرانس یا مطالب دیگر باشد ، این هنوز هم می تواند برای محققان مطالب ارزشمندی باشد. غالباً می توان از طریق موتور جستجوی معمولی یا از طریق درگاه های خاکستری روشن مانند OpenGrey یافت . وقتی چیزی مورد علاقه خود را پیدا کردید ، حتماً آن را ذخیره کنید ، به صورت محلی یا از طریق خدماتی مانند Webrecorder .
شبکه های اجتماعی دانشگاهی غیر انتفاعی
با فیسبوک و لینکدین فراتر نیست ، سرمایه گذاری در "اتصال دانشگاهیان" به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری سودآور به صفر رسیده است. تزریقات اولیه به Academia.edu و ResearchGate.com رفته است. این سایت ها با میلیون ها دلار در حال کار هستند ، میلیون ها کاربر دارند … و میلیون ها نویسنده دارند که مقالات خود را بارگذاری و به اشتراک می گذارند. ناشران در گذشته نویسندگان نسخه های غیر سپرده را بارگذاری کرده اند ، اعلان های قبلی را به هر دو سایت ارسال کرده اند. این در مورد نسخه های نهایی براق مقالات صدق می کند - اگر کسی این سایت ها را نه از نظر قانونی و نه مخزن نویسنده شخصی و نه شخصی در نظر بگیرد - اما برای نسخه های چاپی صدق نمی کند. در حالی که آینده آنها مشخص نیست و وضعیت آنها در جامعه دسترسی آزاد بحث برانگیز است ، این شبکه های اجتماعی دانشگاهی امروزه در بین محققان و پیروان پژوهش بسیار محبوب است.
Google Scholar
Google در تلاش برای سازماندهی کلیه اطلاعات جهان ، انتشارات دانشگاهی را فراموش نکرد. جست و جو در گوگل اسکولار به طور شگفت انگیزی برای یک ابزار با کاربرد رایگان که بسیاری از مطالب علمی را جستجو می کند ، قوی است. هنگامی که یک پرس و جو را تایپ می کنید ، نتایج را از جمله نسخه های آنلاین برای خواندن رایگان مقاله بر می گردانید. توجه داشته باشید که Google Scholar اغلب بیش از یک نسخه از همان مقاله را پیدا می کند ، و هنگامی که این کار را انجام می دهد ، ابتدا سعی می کند نسخه رکورد را که در اغلب موارد paywall است ، لیست کند.
اگر Google Scholar آنچه را که مورد نیاز شماست ، برطرف نمی کند ، جستجوی Google را با عنوان مقاله به صورت نقل قول امتحان کنید و فیلتر افزوده را "filetype: pdf" تایپ کنید. این وب سایت را برای کاغذهایی که توسط شخصی در قالب میزبان PDF استفاده می شود ، جستجو می کند. Google Books امکان دسترسی پیش نمایش محدود به بسیاری از کتابهای دارای حق چاپ را فراهم می کند. سایر خدمات جایگزین عبارتند از SemanticScholar ، Microsoft Academic ، Dimensions یا GetTheResearch . در اینجا نیز پورتال های موضوعی خاص مانند EconBiz یا کتابخانه سلامت مجازی وجود دارد که برخی از آنها گزینه های جستجوی چند زبانه را ارائه می دهند.
Unpaywall
Unpaywall هرگونه استناد را در وب سایتی که می خوانید جستجو می کند و آنها را در چندین پایگاه داده مگا که دسترسی آزاد به طلا و همچنین نسخه های رایگان برای خواندن سبز را نشان می دهد ، بررسی می کند. اگر یک مسابقه پیدا کند ، شما به گنج متن کامل تحویل داده می شوید. گرچه اغلب نسخه نهایی ، زیبایی جلا نیست ، اما برای یک برنامه افزودنی مرورگر رایگان بسیار مناسب است.
ذکر ویژه به یک افزونه و وب سایت مشابه با نام Open Access Button نیز می رود ، که می تواند استنادها را جستجو کند ، و در صورت یافت نشد ، به نویسنده یک درخواست مستقیم برای آنها ارسال کنید تا یک نسخه را با شما به اشتراک بگذارد. سایر برنامه های افزودنی همچنین می توانند به شما کمک کنند ، مانند Lazy Scholar یا Kopernio - دوستان فنی که بتوانند در طول تحقیق وب شما را همراهی کنند.
آن را بخر
مقالات بسیاری برای هر قیمتی در دسترس است ، با قیمتی.

ویکی مدیا
A la Carte
در حالی که بیشتر خلاصه های مقاله رایگان است ، بسیاری از ناشران (اما نه همه آنها) به شما امکان می دهند تا با کل مقاله مورد نظر خود را برای پرداخت هزینه برای هر مقاله ، اغلب در محدوده 10 تا 50 دلار ، اما گاهی اوقات کم و بیش از آن دور کنید. صعود است ، مقاله مورد علاقه شما - همه شما - برای خواندن / چاپ / برجسته / استناد است. نکته منفی این است که هزینه برای تحقیقات جدی یا گسترده گزاف است ، و نوع اسکن و حفر صدها مقاله را ممنوع می کند تا موردی را پیدا کنید که واقعاً به آن نیاز دارید (و چه زمانی شما فقط به یک مورد نیاز دارید). برای برخی از مقالات آنلاین می توانید لیست خرید را بدون خرید مقاله کامل مشاهده کنید. به جای آن ، به جستجوی نسخه های در دسترس از این منابع می پردازید؟
کتاب ها و انتشارات دیگر برای فروش در همه جا در وب و در شهر شما وجود دارد! بازار کتاب مورد استفاده غالباً دارای کتابهایی است که از مجموعه کتابخانه ها بازنشسته می شوند ، و بسیاری از مطالبی که به طور معمول در محافل دانشگاهی در دسترس هستند ممکن است با هزینه کم و بدون هزینه در این بازارهای ثانویه گردش کنند.
اشتراک های فردی
اگر می دانید برای مثال به مجله انستیتوی ملی سرطان (JNCI) دسترسی دارید ، می توانید اشتراک سالانه را خریداری کنید. اشتراک ها می توانند پر هزینه باشند (JNCI حدود 700 دلار برای دسترسی آنلاین و 900 دلار برای چاپ است) ، اما آنها دقیقاً آنچه را که شما نیاز دارید ، دارند و احتمالاً به بایگانی های کامل دسترسی خواهید داشت. برخی از عضویت های انجمن علمی یا حرفه ای شامل تخفیف در اشتراک ها هستند. خبر بد این است که ، چند نفر فقط به یک یا حتی تعداد معدودی ژورنال نیاز دارند؟ حتی در یک زمینه طاقچه نیز می تواند ده ها نشریه کلیدی وجود داشته باشد. واضح است ، این فقط برای موارد خاص با زمینه های تحقیقاتی متمرکز کار می کند.
اشتراک های مشترک
هیچ کس این روزها صدها ژورنال مجزا را خریداری نمی کند. آنها مجموعه ها (یا حتی بسته های مجموعه ای به نام بسته های بزرگ یا "معاملات بزرگ") خریداری می کنند. با این حال ، این خریداران اغلب بخشی از یک موسسه نسبتاً بزرگ هستند. اگر وقت لازم برای مذاکره در معاملات ، بودجه خرید صدها مجموعه یا درآمد لازم برای دسترسی به عنوان یک فرد را ندارید ، چه کاری انجام می دهید؟ می توانید جمع کننده ها را بزنید.
چندین مورد وجود دارد ، و هیچکدام کامل نیست ، اما می تواند خریدهای خوبی باشد ، به ویژه هنگامی که گزینه های دسترسی برای محققان مستقل طراحی شده باشد. شما می توانید در JSTOR برای علوم انسانی ، Proquest Dialog برای تنوع عظیم انواع رشته ها ، LexisNexis برای اخبار و مطالب قانونی یا تجاری ، ACM برای مهندسی کامپیوتر ، یا Questia برای مجلات و روزنامه نگاری ، و Newspapers.com یا Newspaperarchives.com برای روزنامه ها مشترک شوید. بنابراین هیچ راه حل یک مرحله ای وجود ندارد ، اما این تعداد بازدیدهای نسبتاً معدودی برای تعداد زیادی از مطالب است.
DeepDyve
DeepDyve یک راه حل مستقل اما دلپذیر برای ناشر است که به شما امکان می دهد مقالات ژورنالی را از 10،000 نشریه با پرداخت مبلغ 49 دلار در ماه به صورت مستقیم پخش کنید. به نظر می رسد بسیار شیرین است ، درست است؟ در اینجا گرفتن این واقعاً مانند پخش جریان است نه داشتن ، زیرا DRM اختصاصی محتوا را در پشت صفحه مجازی پلاستیک ضد گلوله به دام می اندازد. موفق باشید کپی کردن گذرگاه ها ، چاپ صفحات (بدون پرداخت هزینه اضافی) ، یا ادغام با مدیران استناد - زیرا در اصل این تصاویر فقط برای خواندن مطالب هستند.
روش های اشتراک گذاری همیشگی
ضرورت مادر اختراع است و مردم با روشهای دسترسی بسیار خلاقیت پیدا کرده اند.

ویکی مدیا
از نویسنده بپرسید
شما می توانید بسیاری از محققان را با جستجوی سرویس های نمایه ، موتورهای جستجو ، موسسه دانشگاهی آنها ، یا از طریق شناسه های ORCID ، پیدا کنید. بسیاری از محققان PDF را در CV یا وب سایت تحقیقاتی خود درج می کنند. در غیر این صورت ، درخواستی مستقیماً به نویسنده یا از طریق کتابخانه موسسه یا تماس با دفتر پژوهش عمومی اغلب پاسخ مثبت می دهد. شاید لازم باشد چندین روش برای ارتباط با آنها را امتحان کنید: توییتر ، ایمیل ، فیس بوک یا یکی از شبکه های اجتماعی دانشگاهی. محققان کاملاً شلوغ و از طریق ایمیل گریزان هستند ، اما علاقه آنها به حرفه ای برای به اشتراک گذاشتن کارشان است. یادآوری خوب دیگر این است که دکمه Open Access می تواند این درخواست ها را بطور خودکار برای شما ارسال کند.
مبادله منابع همتا
من یک چمن بی پروا دارم ، شما یک چمن زن دارید. در مورد به اشتراک گذاشتن آن با من چطور؟ این ایده به اشتراک گذاری همسالان است ، و آن را در یک طیف از صمیمی و محجوب تا عظیم و قانونی که ممنوع است وجود دارد. هنگامی که فقط با یک محقق دیگر به اشتراک گذاشتید ، ممکن است فقط به دوستان خود که به آنها دسترسی دارید ایمیل دهید و آنها می توانند یک pdf برای شما ارسال کنند. همچنین ، بسیاری از اساتید و محققان دارای كتابخانه های خصوصی یا مجموعه ای از مطالب برای رشته خود خواهند بود: دوست داشتن خوب با دیگران كه در زمینه شما مشغول كار هستند ، می تواند هزینه دسترسی به این مواد را توزیع كند.
گزینه های شبه قانونی
اگر کمی سازمان یافته تر هستید ، می توانید بگویید ، یک کانال خصوصی Slack یا لیست پستی خصوصی با گروهی از محققان دیگر و کسانی که در پشت paywall هستند ، می توانند به کسانی که نیستند کمک کنند. هنگامی که در یک زمینه کاملاً غیر تجاری ، غیرانتفاعی انجام شود ، به خصوص برای اهداف خوب دانشگاهی و اجتماعی ممکن است غیرمجاز باشد و برخی ناشران بندهایی را در "شرایط استفاده" خود درج می کنند که امکان اشتراک گذاری همتا به همسالان را در جوامع تحقیق محدود و غیر عمومی محدود می کند. . همه ناشران این کار را نمی کنند ، بنابراین بسته به ناشر ممکن است شرایط مجوز آنها را نقض کنید. اگرچه بعید به نظر می رسد که برای اشتراک گذاری خصوصی در یک شبکه نزدیک و کوچک ، شکایت شوید ، حداقل بخاطر داشته باشید که این یک منطقه خاکستری است.
همه نیازمندان با فریادهای خود برای کمک کردن خیلی کم اعتقاد ندارند. برای جستجوی هشتگ #icanhazpdf از توییتر دیدن کنید ("من می توانم PDF داشته باشم؟"؛ ترجمه: "آیا می خواهید نسخه ای از این مقاله را برای من ارسال کنید؟"). همچنین جامعه r / Scholar Reddit وجود دارد که عملکردی مشابه را ارائه می دهد. پخش در یک شبکه اجتماعی هزاران نفری و مطمئناً کسی که با کمک این موضوع نظارت کند ، در این زمینه کمک خواهد کرد. خبر خوب این است که اغلب کار می کند. حرکت نزولی ، غیرقابل پیش بینی است ، وابسته به غریبه ها و طبیعتاً بسیار عمومی است. همچنین در یک منطقه خاکستری قانونی و حتی در بهترین سناریوها ، یک راه حل تمام عیار نیست.
کمتر از گزینه های قانونی
سایت های دزدان دریایی مانند دانش و توپی یا LibGen یک بسیار زیاد کش از محتوا، به طوری که آن را تقریبا غیر قابل باور. آنچه قابل باورتر است اینست که Sci-Hub در هیچ عالم حقوقی نمی تواند وجود داشته باشد ، همانطور که دادخواستهای بیشماری علیه سایت و دامنه وب آن نشان می دهد. گرچه بسیاری از محققان به صورت خصوصی به استفاده گاه به گاه اعتراف می كنند ، ما نمی توانیم به دلایل قانونی و خطر آن را توصیه كنیم (این مورد مربوط به پروژه معادل مانند Bookzz و Bookc ) است. به این نکته توجه داشته باشید که در حالی که "مانند سرویس دزدان دریایی" آزاد است ، این سایتها Open Access نیستند و مستقیماً مدل انتشار مجلات را تغییر نمی دهند. ناشران به طور طبیعی علیه این سایتها عقب رانده می شوند و ممکن است توسط بعضی از ISP ها در لیست سیاه قرار بگیرند.
جایزه های انتشار دهنده
ناشران همه وقت همه چیز را نمی پذیرند و می توانند سخاوتمند باشند ، به ویژه با مخاطبان منتخب که نیاز خود را نشان می دهند.

ویکی مدیا
درخواست های فردی
یک ایده وجود دارد: فقط بپرسید. این ممکن است برای بعضی از افراد ، برخی اوقات مفید باشد. با یک ناشر تماس بگیرید ، به آنها بگویید که چه نیاز دارید و ببینید که آیا اجازه می دهند آن را به صورت رایگان به شما ارائه دهند. به نظر می رسد آجیل است ، اما ناشران دوست دارند گاه به گاه کارهای نیک انجام دهند و ممکن است شما از اینکه چه حرکاتی از سوالات کنجکاو شما پدید می آید شگفت زده شوید.
گزینه های دسترسی محدود
برخی ناشران به شما امکان می دهند بدون عضویت به مقالات خاص یا تعداد محدودی از مقالات دسترسی پیدا کنید. به عنوان مثال ، برنامه ثبت نام و خواندن JSTOR اجازه می دهد تا هر دو هفته به سه مقاله کامل متن دسترسی داشته باشید ، در حالی که روزنامه های بزرگ مانند نیویورک تایمز به شما امکان می دهند تعداد مقالات مجموعه را قبل از اجرا در فهرست پستی خود بخوانید.
کارت کتابخانه ویکی پدیا
آیا ویکی پدیا حتی کتابخانه هم دارد؟ به طور فزاینده، بله . اگر شما یک ویراستار معتبر و معتبر هستید و دارای بیش از یک حساب کاربری بدون قفل 6 ماهه و 500 ویرایش در کل با 10 ویرایش اخیر هستید ، واجد شرایط دسترسی به 100،000 مجله به صورت رایگان هستید. در حال حاضر شما به طور جداگانه برای بانکهای اطلاعاتی یا منابع مورد علاقه خود درخواست می کنید ، اما در آینده برنامه هایی برای توسعه یک سیستم کارت مانند کتابخانه برای کاهش موانع دسترسی وجود دارد.
سایر مخاطبان
به خصوص اگر در "جنوب جهانی" زندگی می کنید (اقتصادهای نوظهور ، کشورهای در حال توسعه ، سیاستهای در حال گذار …) ، برنامه های مختلفی برای شما و موسسات خود مانند Hinari ، TEEAL ، ARDI ، AGORA ، OARE ، EIFL ، eJDS یا Research4Life وجود دارد. البته برای واجد شرایط بودن باید در یکی از این مکان ها زندگی کنید.
در بسیاری از قوانین کپی رایت استثنائاتی وجود دارد که به منظور تسهیل دسترسی برای افراد دارای نقص بینایی یا سایر ناتوانی های چاپی طراحی شده است. شرکتهایی که در چنین حوزه های قضایی مجاز به کار هستند دیجیتالی می کنند تا بتوانند به عنوان استثنا در قانون عادی حق چاپ ، آنها را در قالب انتخاب خود بخوانند.
بیماران پزشکی جمعیت دیگری هستند که ممکن است به مقالاتی درباره شرایط خود دسترسی پیدا کنند. در بیشتر موارد ، این نیاز به بیمار دارد تا اطلاعاتی مانند آدرس ایمیل را برای دریافت مقاله فراهم کند (و ممکن است برخی با به اشتراک گذاشتن این نوع از اطلاعات حساس احساس راحتی نکنند). کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده همچنین سیستم Loansome Doc را ارائه می دهد تا محققان بدون کتابخانه را به ادبیات متصل کند.
بعضي از ناشران نيز به منظور تحقيقات ، دسترسي انتخابي به روزنامه نگاران معتبر دارند. این شامل ارائه دهندگان اصلی بانک اطلاعاتی مانند LexisNexis و Elsevier ، از جمله دیگر.
آخر اینکه ، شما ممکن است بتوانید "مخاطبان ویژه" خود را جمع کنید و پرونده را برای نیازهای آنها رقم بزنید. در منطقه شما فرصتی برای اقدام جمعی ، جمعیتی ، طاقچه یا زمینه وجود دارد و فکر نکنید نمی توانید جمعی برای معامله بهتر طرفداری کنید.
در آستانه نزدیک شدن

ویکی مدیا
این همه ، واقعاً این به معنای واقعی کلمه است که شما می توانید انجام دهید. این ناراحت کننده است که چنین وصله ای از گزینه های کاملاً مناسب وجود دارد. شما باید یک نینجا تحقیقاتی باشید تا در مسیر مانع پرداختهای پولی حرکت کنید. چه کسی به دنبال کسانی است که به دنیای وسیع دانش سر می زنند؟ دسترسی آزاد حرکت است، و هر سال آنها سوزن به سوی آینده ای که در آن هر مقاله حداقل رایگان برای خواندن، اگر آزاد نیست برای استفاده مجدد و سهم حرکت می کند. شما باید از دسترسی باز برای نیازهای تحقیقاتی خودخواهانه خود ، به نفع کسانی که حتی کمتر از شما خوش شانس هستند ، و برای اکتشافات ناگفته ای که می تواند از یک اکوسیستم تحقیقاتی واقعاً باز ، جهانی و جهانی استفاده کند ، پشتیبانی کنید. تا آن زمان هک خود را انتخاب کنید.
این راهنما تلاشی واقعاً همکاری بود که توسط جیک اورلوویتز ، رئیس کتابخانه ویکی پدیا در بنیاد ویکی مدیا انجام شد ، اما با ظرفیت شخصی نوشته شده است. خوانندگان اولیه زیادی برای نامگذاری همه آنها وجود داشتند ، با تشکر فراوان ، بسیاری از آنها به پیشنهادات فوق العاده مفید افرادی در ویکی پدیا + کتابخانه های گروه Facebook ، لیست ALA ScholComm ، لیست OpenCon ، لیست ALA LITA ، لیست OSI ، و جامع Wik ویکی مدیا کمک می کنند. . برای سؤال یا پیشنهادات ، لطفا به jorlowitz@gmail.com ایمیل بفرستید .
این سند Open Access است! تحت مجوز CC BY-SA 4.0 منتشر شده است. شما می توانید بدون مجوز از آن استفاده مجدد کنید یا آن را به اشتراک بگذارید ، فقط با انتساب و نگه داشتن همان شرایط مجوز لازم.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن