چرا جهان باید از حرکت ترامپ در شورای امنیت، علیه ایران بترسد؟

[ad_1] به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سینا طوسی در یادداشتی با عنوان؛ «چرا جهان باید از حرکت ترامپ در سازمان مل

توسط MINERALNEWS در 25 خرداد 1399
[ad_1]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سینا طوسی در یادداشتی با عنوان؛ «چرا جهان باید از حرکت ترامپ در سازمان ملل علیه ایران بترسد؟» در وب سایت نشنال اینترست، به اقدامات اخیر ترامپ علیه ایران پرداخت و نوشت: 

دولت وی صراحتا در قبال تمهیدات بین المللی از جمله یونسکو، پیمان اقلیمی پاریس، دادگاه جرائم بین المللی و .. رویکرد  برخورد قهری‌را در پیش گرفت. تلاش بی امان کاخ سفید برای افزایش فشارها بر ایران، نقش حیاتی شورای امنیت در نظام بین الملل را تهدید می کند. رفتار قلدرمابانه و خودمحور ترامپ، گامی بزرگ در جهت آسیب رساندن به شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

پمپئو که با وجود دو سال کمپین "فشار حداکثری" در این هدف شکست خورده، اکنون می خواهد از موضوع منقضی شدن تحریم تسلیحاتی ایران برای افزایش تحریم ها استفاده کند.

 این کار باعث می شود  تا با کشتن توافق هسته ای، شرایط احیای آن را حتی توسط دولت احتمالی جو بایدن پیچیده تر سازد.

اما قمارِ پمپئو نه تنها منجر به تشدید بحران با ایران می شود، بلکه حمله ای بی سابقه به شورای امنیت سازمان ملل نیز خواهد بود که متعاقباً هم به امریکا و هم به نظام بین المللی آسیب می رساند.

 علیرغم اینکه ترامپ از توافق هسته ای کناره گیری کرده، او می خواهد استناد کند که ایالات متحده هنوز عضوی از برجام است و در این مسیر خواهان فعال شدن "مکانیسم ماشه" شود.

 اگر آمریکا به مکانیسم ماشه متوسل شود، عواقب کوتاه مدت و بلند مدت این مسئله شدید خواهد بود.

اتحادیه اروپا، روسیه و چین اعلام کردند که امریکا را به عنوان عضو و مشارکت کننده در قطعنامه 2231 نمی بینند و در نتیجه این کشور نمی تواند به مکانیسم ماشه متوسط گردد.

این مسئله صحنه را برای مبارزه در شورای امنیت فراهم می آورد و شکاف‌های فراآتلانتیک را تشدید می سازد.

هدف اصلی شورای امنیت، جلوگیری از استفاده یکجانبه از زور توسط کشورها است. این شورا به تصمیم گیری اجماعی بین پنج عضو دائمی متکی است، و اطمینان می دهد که قدرتمندترین کشورها در جهان دائماً در مورد مسائل امنیتی در حال گفتگو هستند.

 بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران، می تواند نقطه عطفی برای نظم فعلی جهانی باشد. بدنه محوری شورای امنیت با چالش گسترده ای مواجه می شوند چرا که بسیاری از کشورها با مجازات ایران مخالفت می کنند و تعاملات گسسته خود با این کشور را از سر می گیرند.

 ایالات متحده  با اصرار خود بر بازگشت تحریم ها اعتبار شورای امنیت سازمان ملل را تضعیف می کند و نظم اقتصادی و سیاسی پس از جنگ جهانی دوم را در وادی خطرناک و ناشناخته قرار می دهد.

 ترامپ از قدرت بی نظیر ایالات متحده خرسند است اما قدرت را با نفوذ و تاثیرگذاری اشتباه گرفته است. دشمنی گسترده  ترامپ با چند جانبه گرایی ، امریکا را به کشوری یاغی و بی رحم تبدیل کرده که دشمنی خطرناک علیه نظم جهانی است.

 312 310


[ad_2]
Source link
آخرین مطالب