تقابل بی وای دی S6 و چری تیگو 7

شرکت بی وای دی با بی وای دی S6 به بازار ایران معرفی شد. این شرکت خودروسازی به دلیل دارا بودن دانش فنی بر

توسط MINERALNEWS در 21 مرداد 1399


هشت آپلود
هشت آپلود
شرکت بی وای دی با بی وای دی S6 به بازار ایران معرفی شد. این شرکت خودروسازی به دلیل دارا بودن دانش فنی برخلاف اکثر کمپانی‌های خودروسازی چینی در شرق آسیا به‌عنوان یک کمپانی پیشرو شناخته‌شده است. مزایای بی وای دی S6 به آن شانس رقابت در بازار را در برابر خودروهای چری که توسط مدیران خودرو در کشورمان مونتاژ می‌شوند را برای آن به ارمغان آورد، مانند تیگو 7 که نشان پیشرفت صنعت خودروسازی چین است و مزایای تیگو 7 نیز زیاد است.


مقایسه طراحی تیگو 7 و بی وای دی S6

نوع بدنه هردو خودرو SUV است و تعداد سرنشینان آن به همراه راننده 5 عدد است. بی وای دی S6 ازنظر ابعاد کمی بزرگ‌تر است و به دلیل فاصله محوری بیشتر از کابین جادارتری برخوردار است. خودرو چری تیگو 7 با طول 4432، عرض 1837 و ارتفاع 1670 میلی‌متر طراحی و ساخته‌شده است و بی وای دی S6 دارای ابعاد 4810 در 1855 در 1725 میلی‌متر است. فاصله محوری بی وای دی S6 2720 میلی‌متر است و تیگو 7 دارای فاصله محوری 2650 میلی‌متر است. بی وای دی S6 با وزن 1695 کیلوگرم سنگین‌تر از تیگو 7، 1440 کیلوگرمی است.
در طراحی داخلی تیگو 7 اصل را بر سادگی گذاشته‌اند تا کابینی لوکس و درعین‌حال زیبا طراحی کنند که از هرگونه تزیینات و طرح‌های شلوغ به دور است. متریال استفاده‌شده داخل کابین شامل چرم و پلاستیک است که گزارش‌هایی مبنی بر رنگ‌پریدگی آن مشاهده‌شده است. بی وای دی S6 نیز از مزیت کابین جادار برخوردار است که به دلیل استفاده از پلتفرمی مشترک با پلتفرم لکسوس RX کراس اوری واقعی و برخلاف اکثر کراس اورها فضایی مناسب در بخش صندلی‌های عقب برای سفر به همراه خانواده به آن داده است.
طراحی ظاهری برای هردو خودرو به‌نوعی ایراد محسوب می‌شود. بی وای دی S6 که به دلیل کاهش هزینه و افزایش اعتبار خودرو دارای طراحی ساده از روی لکسوس های اوایل قرن 21 برای جوانان جذابیتی به دنبال ندارد. در طراحی تیگو 7 کمپانی چینی چری با خطوط عمیق بدنه در بخش قصد طراحی خودرویی عضلانی را در پیش‌گرفته و در بخش جلو نیز کمی با استفاده از چراغ‌های زیبای خود موفق بوده؛ اما طراحی عقب و شیشه بسیار کوچک آن ناهماهنگی زیادی با طراحی جلو و جانبی خودرو ایجاد کرده است.


مقایسه فنی تیگو 7 و بی وای دی S6

در مقایسه این دو خودرو ازنظر فنی باید گفت که هردو از پیشرانه‌های خطی با 4 سیلندر و 16 سوپاپ برخوردار هستند و ماکزیمم سرعت قابل تجربه با این دو خودرو یکسان و برابر 185 کیلومتر بر ساعت است. یکی از معایب مشترک خودروهای چینی عدم تناسب وزن خودرو و قدرت موتور آن‌ها است که این ایراد در بی وای دی S6 نیز مشاهده می‌شود؛ اما چری با کاهش وزن تیگو 7 سعی در برطرف کردن آن داشته است ولی همچنان نمی‌توان گفت که این تناسب برقرارشده است.
بی وای دی S6 از پیشرانه‌ای با حجم 2.4 لیتر برخوردار است و حداکثر توان آن در دور 5800 دور در دقیقه 160 اسب بخار است و ماکزیمم گشتاور آن در دور موتور 4000 دور در دقیقه 229 نیوتون متر عنوان‌شده است. شتاب صفر تا صد بی وای دی S6 14 نیز ثانیه اعلام‌شده است. چری تیگو 7 دارای توربو شارژر است و از ماکزیمم قدرت 147 اسب بخار در دور 5500 بهره می‌برد. موتور تیگو 7 دارای حجم 10.9 ثانیه است و حداکثر گشتاور این خودرو 210 نیوتون متر در دور 1750 دور در دقیقه اعلام‌شده است. شتاب سفر تا صد چری تیگو 7 با 10.9 ثانیه حدود 3 ثانیه کمتر از بی وای دی S6 است.
چری تیگو 7 تک دیفرانسیل دارای جعبه‌دنده اتوماتیک با دو کلاچ است و دارای 6 دنده است. بی وای دی S6 از فرمان هیدرولیک بهره می‌برد و تیگو 7 دارای سیستم فرمان برقی است. هردو خودرو از سیستم تعلیق مک فرسون در تعلیق جلو بهره برده‌اند و سیستم ترمز جلو آن‌ها دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی است.
مصرف سوخت ترکیبی بی وای دی S6 9.8 لیتر در 100 کیلومتر است که تا حدودی در بین خودروهای هم‌رده‌اش زیاد محسوب می‌شود و حجم باک این خودرو 72 لیتر است. خودرو چری تیگو 7 با باکی به گنجایش 57 لیتر و مصرف سوخت ترکیبی 6.5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است.


مقایسه امکانات رفاهی تیگو 7 و بی وای دی S6

امکانات رفاهی و آپشن های متفاوت شاید برگه برنده خودروسازان چینی و همیشه جز مزایای خودروهای چینی به شمار می‌آید. هردوی خودروهای موردبحث ما از سنسورهای پارک جلو و عقب و چراغ روشنایی روز برخوردارند. تیگو 7 همچنین دارای سنسور باران است که بی وای دی S6 فاقد آن است و هردو دارای قابلیت استارت بدون کلید و دارای کامپیوتر سفری هستند. بی وای دی S6 دارای قطب‌نما است که تیگو 7 ندارد. از دیگر امکانات داخلی مشترک این دو خودرو می‌توان به دماسنج، آینه الکتروکرومیک، گرم‌کن آینه‌ها قفل صندلی کودک اشاره کرد.
بی وای دی S6 و تیگو 7 دارای سیستم تهویه خودکار، صندلی‌های چرمی و استراحتگاه مرکزی دست هستند. علاوه بر این چری تیگو 7 از گرم‌کن صندلی نیز برخوردار است. دوربین دید جانبی آینه سمت راست بی وای دی S6 از مزایای قابل‌توجه این خودرو است. بی وای دی S6 دارای نمایشگر لمسی مرکزی 7 اینچی و 9 اسپیکر است درحالی‌که نمایشگر مرکزی تیگو 7، 9 اینچ بوده و 6 اسپیکر برخوردار است. هر دو دارای نویگیشن، قابلیت اتصال بلوتوث هستند و تیگو 7 علاوه بر این دارای قابلیت برقراری تماس صوتی نیز هست.


مقایسه ایمنی تیگو 7 و بی وای دی S6

برای بررسی این خودرو ازنظر امکانات ایمنی و کنترلی باید گفت که بی وای دی S6 و چری تیگو 7 توانسته‌اند 5 ستاره ایمنی از موسسه CNCAP چین دریافت کنند و هر دو دارای 6 کیسه هوا هستند. این خودرو دارای ترمز ضد قفل و سیستم تقسیم نیروی ترمز است که تیگو 7 نیز از آن‌ها بی‌بهره نیست؛ اما در بین تجهیزات بی وای دی S6 جای خالی سیستم کنترل پایداری خودرو به‌شدت به چشم می‌خورد. تیگو 7 علاوه بر سیستم کنترل پایداری خودرو دارای سیستم کنترل ترکشن و سیستم کمکی حرکت در سربالایی است که در بی وای دی S6 فقدان آن‌ها دیده می‌شود. البته باید اضافه کرد که بی وای دی S6 دارای سیستم ترمز هوشمند یا BOS است. هر دو خودرو دارای کروز کنترل، ایموبلایزر و قابلیت ورود بدون کلید هستند. تیگو 7 دارای سنسور تنظیم فشار باد تایرها نیز هست.
جمع‌بندی
برای جمع‌بندی باید گفت که هر دو خودرو دارای امکانات رفاهی متنوعی هستند و از ایمنی بالایی برخوردارند. فضای داخلی هر دو خودرو چینی موردبحث ما نیز جادار و مناسب است و البته ساده است؛ اما نداشتن خدمات پس از فروش محدود به همراه کمبود دفاتر فروش ضربه‌ای محکم بر فروش بی وای دی S6 در بازار کشورمان وارد کرد. طراحی ظاهری و قوای محرکه ضعیف نیز از ایرادات مشترک این دو خودرو است.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن